Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Computerstick leidt tot gepersonaliseerde autopolis

De verzekeraar Baloise voert testen uit met autotechnologie die gegevens over het rijgedrag online doorstuurt naar een centrale databank. Een volledig gepersonaliseerde autopolis wordt dan mogelijk.
©© Viktor Cap

Eerdere experimenten met een ‘zwarte doos’ voor auto’s draaiden op niets uit, omdat de technologie te log was. Maar nu brengen producenten als TomTom of Mojio handige sticks op de markt die eenvoudig in de OBD-poort (‘on board diagnostics’) van de wagen te pluggen zijn. Net zoals u een usb-stick aan uw computer koppelt. De nieuwe generatie sticks (‘dongles’) zijn in staat informatie over de auto en het rijgedrag door te sturen naar een centrale databank én tegelijk naar de smartphone van de bestuurder.

Baloise Insurance probeert de sticks momenteel uit. ‘We testen de telematica uit in de wagens van enkele personeelsleden. Daarna kunnen we de testen uitbreiden in samenwerking met bedrijfsvloten of met onze makelaars’, zegt CEO Gert De Winter.

Vanaf dan kent de auto geen geheimen meer voor de verzekeraar. De elektronica houdt bij waar een auto rijdt, hoe snel de bestuurder optrekt, hoe hard hij remt, hoeveel snelheidsovertredingen hij maakt of wie een gordel draagt. Ook het brandstofverbruik wordt in kaart gebracht.

De Winter beklemtoont dat het om een experiment gaat. ‘We willen vooral leren. De nieuwe technologie maakt individuele segmentatie van autopolissen technisch perfect mogelijk. Dat kan het hele businessmodel van autoverzekeringen veranderen.’

Pay how you drive

Volgens de CEO werpt die evolutie wel een heleboel vragen op. ‘Het huidige autoverzekeringsstelsel is gebaseerd op mutualisering, solidariteit met enkele correcties. Maar als we naar het ‘pay how you drive’-systeem gaan, wordt het elk voor zich. Ik zie geen tussenweg. Men komt dan in een bijna ethische discussie terecht. Goede chauffeurs zullen in principe minder moeten betalen, maar wat doe je met de brokkenmakers? Als je de gepersonaliseerde autoverzekering helemaal doortrekt, zullen sommige bestuurders onverzekerbaar worden.’

‘Er is niet alleen de solidariteit. Ook de beveiliging van de gegevens - denk aan het risico op cybercriminaliteit - en de impact op de privacy zijn belangrijke vraagstukken.’ De inplugstick van TomTom slaat gegevens van maximaal 45 dagen op in het interne geheugen. De gegevens worden doorgeseind en opgeslagen in TomToms datacenter.

Baloise (ex-Mercator), dat in 2014 zijn winst voor belastingen met 18 procent kon opkrikken tot 116,6 miljoen euro, is qua omvang de achtste verzekeraar van het land. Ook de grotere spelers onderzoeken hoe nieuwe technologieën de autopolissen, en meer algemeen de schadeverzekeringen, kunnen veranderen. AXA biedt aan zowel klanten als niet-klanten een smartphone-app aan waarmee bestuurders een beter inzicht krijgen in hun rijgedrag. Die app baseert zich niet op de interne autogegevens, maar op het gps-signaal van de auto en het kompas van de smartphone. ‘We volgen alle technologische evoluties op de voet. Zodra er sprake zou zijn van een echte schaalvergroting, kunnen we nadenken over volgende stappen’, zegt woordvoerder Korneel Warlop. De testen die AXA vijf jaar geleden uitvoerde met zwarte dozen, stierven een stille dood.

AG Insurance wijst net als Baloise op de privacy-gevoeligheid. ‘We hebben verzekeringen op basis van gemeten rijgedrag in het verleden bestudeerd en het spreekt voor zich dat we dat blijven opvolgen. Naast het technologische aspect blijkt uit onze studies dat vooral het aspect privacy in België als problematisch wordt ervaren’, zegt AG-woordvoerder Gerrit Feyaerts.

Brits voorbeeld

In het Verenigd Koninkrijk malen ze daar minder om. De Britse verzekeraar Insurethebox baseert zelfs zijn hele businessmodel op telematica. De klanten moeten aanvaarden dat de verzekeraar een gps-systeem, bewegingssensoren en een SIM-kaart in de wagen mag installeren. Via die SIM-kaart wordt alle autoinformatie meteen doorgestuurd naar een centrale databank. Als de verzekeraar ziet dat de bestuurder veilig rijdt, krijgt hij korting op zijn polis.

‘Het Britse voorbeeld toont de mogelijkheden van gegevenscaptatie’, zegt De Winter (Baloise). ‘Insurethebox weet bij een ongeval meteen dat er iets aan de hand is en kan met de doorgestuurde gegevens tot in detail reconstrueren wat er gebeurd is.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud