netto

Hoe nuttig is een verzekering voor uw wasmachine?

©Sarah Vanbelle

Bescherming consumentengoederen Meestal zegt de verkoper het tussen neus en lippen terwijl hij de factuur opmaakt: ‘Misschien is het niet slecht dat u ook een verzekering voor uw wasmachine neemt.’ U kijkt naar dat blinkende nieuwe toestel...

De grote winkelketens voor consumentenelektronica en huishoudapparaten bieden zonder uitzondering verschillende formules aan om de bij hen aangekochte goederen te verzekeren. In het aanbod moeten we een onderscheid maken tussen de verlenging van de wettelijke garantie en de verzekering van het toestel.

1. Verlenging wettelijke garantie

In België genieten alle elektrische apparaten een wettelijke garantie van 2 jaar. Die geldt voor interne defecten die veroorzaakt worden door een technisch gebrek, of fouten in het ontwerp, de montage of de gebruikte materialen.

Dankzij de wettelijke garantie kunt u in de eerste twee jaar na aankoop de kosteloze reparatie of de vervanging van het goed eisen. De eerste zes maanden volstaat het om het defect aan te tonen. Nadien moet u kunnen bewijzen dat het gebrek bestond bij de aankoop. Zonder expertise wordt dat een moeilijke zaak.

Wat? Een verlengde garantie biedt een gelijkaardige dekking aan als de wettelijke garantie, maar dan voor een langere periode. De meest voorkomende formule van een verlengde garantie is die waarbij u nog 1 tot 3 jaar na afloop van de wettelijke garantieperiode een gelijkaardige dienstverlening geniet.

Kostprijs? De prijs voor die bijkomende garantie wordt meestal bij de aankoopsom geteld en is dus slechts één keer te betalen. Een garantieperiode verlengen doet u in ieder geval niet voor een habbekrats. De kostprijs van een verlengde garantie gaat samen naar boven met de prijs van het aangekochte toestel.

Voorbeeld

Als u bij MediaMarkt de garantie van een televisietoestel van 1.200 euro van 2 naar 5 jaar wil brengen, dan betaalt u daar 119 euro voor. Voor een toestel van 1.600 euro loopt het bedrag al op tot 179 euro.

Zinvol? U zult moeten afwegen of u de uitgebreide garantie die prijs waard vindt, maar ook of het zin heeft om voor bepaalde toestellen de garantie uit te breiden. De vraag is bijvoorbeeld of het steek houdt om de garantie op een laptop tot 5 jaar te verlengen. Vaak is die computer over 3 jaar niet krachtig genoeg meer om er nieuwe software op te installeren en zal hij toch vervangen moeten worden.

Kleine lettertjes? Als een reparatie in het kader van een garantie niet mogelijk is, wordt het toestel terugbetaald. Heel vaak gebeurt dat niet in cash, maar met een waardebon. In dat geval kunt u moeilijk anders dan bij dezelfde keten terug te gaan, en dat terwijl u misschien niet eens tevreden bent over de dienstverlening.

Wees er u ook van bewust dat u na verloop van tijd niet meer het volledige aankoopbedrag terugbetaald zal krijgen. Tijdens de twee jaren van de wettelijke garantie gebeurt dat doorgaans wel. Maar vanaf jaar 3 gaat er bijvoorbeeld bij MediaMarkt elk jaar 20 procent van de aankoopprijs af, waardoor u in het vijfde jaar nog slechts recht hebt op 40 procent van de oorspronkelijke waarde.

2. Toestelverzekering

Wat? Een toestelverzekering dekt toestellen als smartphones, fotocamera’s en gps-toestellen. Maar ook voor wasmachines en koffiezetapparaten kan een dergelijke verzekering worden afgesloten. De verzekering dekt in principe risico’s die niet onder de garantie vallen, zoals verlies of diefstal.

Verzekeringsgids 2019

Zaterdag 19/10, gratis bij De Tijd

De kleine lettertjes van uw verzekering | Wat uw verzekeraar u niet altijd vertelt

→ 10 polissen doorgelicht

 

Kleine lettertjes?Let ook hier weer op de kleine lettertjes van het contract. Zogenaamde cosmetische schade die geen invloed heeft op het veilige gebruik of de functionaliteit van het toestel wordt niet vergoed. Met andere woorden: krassen en deuken komen ook niet in aanmerking. Ook een gebarsten scherm, zolang dat de werking van het toestel niet belemmert, zal soms worden gecontesteerd.

Ook voor het verlies door diefstal houdt de verzekeraar een slag om de arm. Meestal bepalen de polisvoorwaarden dat alleen diefstal met agressie of braak wordt gedekt. In principe komt een smartphone die stiekem achter uw rug is weggegraaid dus niet voor de verzekering in aanmerking.

Kostprijs? De premies voor toestelverzekeringen liggen behoorlijk hoog. De maandelijkse premies zien er misschien aanvaardbaar uit, maar als u ze op jaarbasis uitrekent, schrikt u vaak toch van de bedragen.

De prijs van een verzekering stijgt trouwens samen met de aankoopprijs van het toestel.

Voorbeeld

Bij MediaMarkt betaalt u voor een toestel van 250 tot 400 euro een premie van 7,99 euro per maand, wat 95,88 euro op jaarbasis betekent. Voor smartphones van 600 tot 1.200 euro loopt de maandelijkse premie op tot 13,99 euro per maand of 167,88 euro per jaar.

Wie als klant van Orange een verzekering afsluit, betaalt voor de duurste toestellen 12 euro per maand. Bij Proximus telt u hetzelfde bedrag neer.

Maar met de premie is nog niet alles gezegd. U moet ook kijken naar de franchise, het bedrag dat u bij elk schadegeval zelf zal moeten betalen. Bij MediaMarkt ligt dat bedrag voor een toestel van 1.000 euro op 70 euro. Bij Orange is dat 50 euro en bij Proximus 90 euro.

3. Zijn deze verzekeringen hun geld waard?

Meestal is het verzekeren van smartphones en elektrische toestellen of de verlenging van de garantietermijn een dure zaak, waar u geen enkel voordeel uit haalt. Bovendien gaat u ook het best na of u al niet over andere producten beschikt die u een verlenging van de garantieperiode of een verzekering van bepaalde risico’s verschaffen.

Zo heeft het bijvoorbeeld geen zin om huishoudtoestellen tegen blikseminslag te verzekeren. In ieder standaardbrandverzekeringscontract is blikseminslag al verzekerd. En voor heel wat kredietkaarten geldt het principe dat de garantieperiode verlengd wordt als de aankoop met de kredietkaart werd betaald.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect