Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Minder premie als verzekeraar in huis mag kijken

De Nederlandse verzekeraar Achmea gaat klanten die de data van meetapparatuur willen doorgeven een korting op de premie geven. Ook in ons land beweegt de sector in die richting.
Roekeloos gereden? Uw verzekeraar houdt het straks misschien in de gaten. ©BELGA

Schadeverzekeringen zijn van oudsher gebaseerd op een principe van solidariteit tussen alle verzekerden. Maar dat brengt natuurlijk het probleem met zich mee dat mensen die meer risicovol gedrag vertonen en dus meer schade veroorzaken, toch maar evenveel betalen als ‘brave’ klanten.

Dankzij het zogenaamde internet der dingen’ krijgen verzekeraars echter steeds meer mogelijkheden om in real time mee te kijken op welke manier hun klanten door het leven gaan. Zogenaamd slimme huizen en slimme auto’s genereren heel wat data die inzicht geven in de oorzaak van schadegevallen. En dat maakt het voor verzekeraars wel heel verleidelijk om de premies te laten afhangen van het geobserveerde gedrag.

Hun klanten verplichten om persoonlijke data te delen, dat kunnen de verzekeringsmaatschappijen niet. Maar ze kunnen hen wel proberen te overtuigen om dat vrijwillig te doen. Zo heeft de Nederlandse verzekeraar Achmea de principiële beslissing genomen om klanten die bepaalde data willen delen, een korting te geven op hun premie.

In eerste instantie gaat Achmea samenwerken met Nest, de dochter van Google die onder meer een op het internet geconnecteerde rookmelder heeft ontwikkeld.

In een volgende fase gaan we uitzoeken met welke partner we ook in de auto een slim kastje kunnen installeren, zegt directeur Marktstrategie Albert Spijkman in Het Financieele Dagblad. De initiatieven volgen op een studieronde van de verzekeraar in Silicon Valley. Hij wijst erop dat de klant eigenaar blijft van de data en zelf beslist of hij die wil delen. Achema zelf zal de data niet aan derden vrijgeven, klinkt het.

Ook in ons land tasten verzekeraars de grenzen af van een toenemende individualisering van polissen met behulp van ‘big data’. Axa Belgium voert al enige tijd een actie waarbij Nest-rookmelders worden verkocht met 30 euro korting, en de verzekeraar sluit niet uit dat er in een volgende fase een impact zal zijn op de verzekeringspremie.

Ook AG Insurance is momenteel bezig met een interne test om het rijgedrag van chauffeurs te koppelen aan de hoogte van de verzekeringspremie. Ageas past zo’n systeem ook al toe in het Verenigd Koninkrijk. En Axa lanceerde vorig jaar de ‘Smart Drive’, een app die het rijgedrag van chauffeurs monitort en beoordeelt. Een koppeling met de premie is er niet, maar die zou in theorie makkelijk kunnen gemaakt worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud