Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Online imagoschade verzekeren biedt geen eindeloze garanties

Axa biedt particulieren al twee jaar een verzekering aan tegen online imagoschade. Voor de Brusselse zelfstandigen- en kmo organisatie Izeo werkte Axa, samen met de rechtsbijstandsverzekeraar LAR, een e-protection op maat uit.
Filmpjes die verspreid worden via het internet kunnen ook bedrijfsleiders schade berokkenen.

Ondernemers die zich aansluiten bij de Brusselse zelfstandigen- en KMO-organisatie Izeo, zijn voortaan en  - via de betaling van het lidgeld -  automatisch verzekerd tegen reputatieschade op het internet. Voor Izeo werkte Axa, samen met de rechtsbijstandsverzekeraar LAR, een product op maat uit.

'Imagoschade op het internet gebeurt steeds vaker', zegt Marnik Vanhaverbeke van LAR, een maatschappij die verbonden is met AXA. 'Denk maar aan de juwelier uit Hasselt die vorig jaar ten onrechte werd beschouwd als wegpiraat. Als zoiets je overkomt, bieden we crisiscommunicatie aan, maar zullen we ook aan providers als YouTube vragen om het filmpje offline te halen', zegt Vanhaverbeke in de krant Het Laatste Nieuws. 'Ook geven we rechtsbijstand én zetten we een gespecialiseerd bedrijf in om de schadelijke inhoud te "verdrinken".'

De e-protection op maat van de ondernemers, is verwant maar niet helemaal hetzelfde als E-protection, de verzekering tegen online imagoschade voor particulieren. Die verzekering tegen online imagoschade is een optie bij Daylife Protect, een ongevallenverzekering van AXA. Die verzekering biedt optioneel ook een vergoeding als iemand schade ondervindt door onlinepraktijken, bijvoorbeeld als iemand online schadelijke info over u verspreidt, iemand uw gegevens misbruikt op het internet of als een online aankoop fout afloopt.

Premies

Voor een alleenstaande kost de ongevallenverzekering 240 euro per jaar. Wil hij daar een verzekering tegen online reputatieschade bij, dan kost dat op jaarbasis 96 euro meer. Voor en gezin bedraagt het jaartarief voor de ongevallenverzekering 288 euro. Met E-protection erbij, betaalt het gezin 144 euro meer, of in het totaal 432 euro.

De consumentenorganisatie Test-Aankoop is geen fan van het product. De verzekerde kan het product maar één keer per jaar aanspreken. Aankopen die u met een kredietkaart betaalt, zijn vaak al verzekerd, en tegen fraude met uw kredietkaartgegevens bent u beschermd door de wet op de betalingsdiensten.

AXA gaat alleen een middelenverbintenis aan om schadelijke info op het internet te verdrinken. De verzekeraar levert de nodige inspanningen, maar verbindt zich niet tot het behalen van een resultaat. U hebt dus niet de garantie dat de schadelijke info op het internet ook effectief verdwijnt. Bovendien komt de verzekeraar niet tussen bij onlineaankopen tot 150 euro. AXA betaalt ook geen vergoeding bij een rist courante onlineaankopen zoals voedingswaren, geneesmiddelen of tweedehandse goederen. De kleine lettertjes lezen vooraleer u toehapt, is dus de boodschap.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud