Op vraag van minister Vande Lanotte onderzocht de FOD Economie hoe toegankelijk autoverzekeringen zijn voor jongeren van 18 tot 29 jaar.
Over die toegankelijkheid wordt veel gepalaberd en beweerd, maar tot nu waren er weinig harde cijfers. De FOD Economie voerde daarom een onderzoek en stuurde een vragenlijst naar 15.000 jongeren. Dat mondde uit in een analyse van de antwoorden van 2.536 respondenten.
Een eerste conclusie is dat maar liefst een derde van de jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot 29 jaar niet over een rijbewijs B beschikt.
Een tweede besluit is dat de verzekeringsaanvraag van 10 procent van de jongeren minstens één keer is geweigerd. De FOD Economie onderzocht niet waarom. Maar volgens Vande Lanotte gaat het toch om een redelijk hoog percentage.
Derde vaststelling is dat 55 procent van de jongeren vermeld staat als hoofbestuurder in de polis. Maar in de gevallen waarin de jongere niet als hoofdbestuurder is opgenomen in de polis, rijdt 38 procent van hen in de praktijk evenveel of zelfs meer kilometers dan de in de polis vermelde hoofdbestuurder, doorgaans de ouders. Daarmee stellen de gezinnen zich volgens Vande Lanotte juridisch erg kwetsbaar op. Want wanneer de jongere dan een ongeval veroorzaakt, is de kans reëel dat de verzekeringsmaatschappij de uitbetaalde schadevergoeding geheel of gedeeltelijk van de ouders terugvordert.
Kostprijs
De hoogte van de premie die jonge bestuurders moeten betalen, wordt vooral bepaald door de leeftijd en het schadeverleden. Jongeren tussen 18 en 24 jaar betalen gemiddeld 821 euro. Tussen 25 en 29 jaar loopt de gemiddelde premie terug tot 575 euro. Dat is volgens Vande Lanotte veel meer dan het gemiddelde bedrag voor een autopolis van circa 300 euro.
De hoge premie op jonge leeftijd is vooral te verklaren doordat de meeste schadegevallen zich ook in het eerste 'rijjaar' voordoen. Volgens cijfers van Assuralia, de beroepsvereniging voor verzekeringsondernemingen, veroorzaken 18-jarigen tot drie keer meer ongevallen dan de gemiddelde Belg. '19 procent van de 18-jarigen veroorzaakt binnen het jaar een ongeval. Landelijk is dat maar 6 procent', zegt François de Clippele van Assuralia.
Vande Lanotte wil het onderzoek gebruiken om het debat in het parlement op een objectieve manier te voeren. De minister gaf alvast een voorzet met een aantal voorstellen. 'Persoonlijk vind ik het voorstel om een polis die gezamenlijk wordt afgesloten door ouders en kinderen een goede optie', zei Vande Lanotte. 'Een ander aantrekkelijk voorstel is het voor jongeren mogelijk te maken een autopolis af te sluiten voor meerdere jaren. Nu zijn de contracten opzegbaar na één jaar wat ze duur maakt. Als de verzekeraars het risico op schadegevallen kunnen spreiden over vier, vijf jaar jaar, kunnen de premies naar omlaag', aldus Vande Lanotte.
Andere opties zijn de herinvoering van het bonus-malussysteem dat in België in 1998 is afgeschaft. Of nog: in de autopolis voor jongeren een basispremie te voorzien die op basis van de voorgeschiedenis kan verhoogd worden met een bijpremie.
Uit het onderzoek blijkt tot dat jongeren zich redelijk passief opstellen in de zoektocht naar een verzekering. Een meerderheid vraagt maar één offerte aan. Bovendien zijn jongeren er zich niet van bewust dat ze een korting op hun premie kunnen krijgen als er in de verzekeringspolis bijkomende voorwaarden worden opgenomen. Het opstellen van een simulator zoals voor de energieprijzen blijkt echter niet zo evident.