Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

'Verzekering opzeggen moet ook digitaal'

De regelgeving om contracten te verbreken is te zwaar en niet meer van deze tijd, zegt de Ombudsman voor verzekeringen.
Advertentie
Onder andere over de opzeggingen van autoverzekeringen, is het aantal klachten vorig jaar toegenomen. ©Kees van de Veen/Hollandse Hoogte

Terwijl online een verzekering aanvragen schering en inslag is, blijkt zo'n contract verbreken nog altijd behoorlijk ouderwets te verlopen. Klanten die hun verzekering willen opzeggen, zijn nog altijd wettelijk verplicht om een aangetekende brief naar de verzekeringsmaatschappij te verzenden. Ze moeten ook bepaalde wettelijke termijnen hanteren. 

5.604
Het aantal klachten dat binnenliep bij de Ombudsman Verzekeringen, een toename met 8 procent in vergelijking met vorig jaar.

De voorbije jaren nam het aantal klachten gestaag toe, meldt de Ombudsman van de Verzekeringen dinsdag in zijn jaarverslag. Heel wat klanten beseffen niet dat ze de aangetekende brief naar de verzekeringsmaatschappij die het contract beheert moeten sturen, en niet naar de makelaar waar ze het product hebben gekocht. Een veel voorkomende klacht is dat verzekeringsnemers de aangetekende opzegbrief niet hebben ontvangen die de verzekeringsmaatschappij opstuurde. 

Aangetekende brief

Dat kan moderner en efficiĆ«nter, meent de Ombudsman. 'Je kan je afvragen of het logisch is om te eisen dat een verzekeringscontract, dat online werd afgesloten, per aangetekende brief moet worden opgezegd', klinkt het. De Ombudsman vraagt om de bestaande modaliteiten voor het opzeggen van contracten aan te passen aan de realiteit, zonder de rechtsgeldigheid in het gedrang te brengen. 

De Ombudsman voor verzekeringen ontving vorig jaar 5.604 klachten, 8 procent meer dan een jaar eerder. De meeste klachten - 38 procent - hadden betrekking op auto- en brandverzekeringen. De opzeg van dergelijke polissen veroorzaakte heel wat frustratie, net als de weigering van een tussenkomst bij een schadegeval.  Ook voor levensverzekeringen en contracten rond gezondheidszorg, zoals hospitalisatieverzekeringen, nam het aantal klachten licht toe.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud