Hagemeyer: autonome omzetgroei PPS-divisie daalt licht in eerste kwartaal

Hagemeyer heeft in het eerste kwartaal van 2007 bij zijn divisie PPS-divisie (Professional Products & Services) een autonome omzetgroei geboekt van 8,2 procent. Dat heeft de distributeur van onder meer veiligheidsmaskers en stopcontacten vrijdag bekendgemaakt in een trading update.

(betten) De omzetgroei voor de belangrijkste divisie van het Naardense handelshuis kwam daarmee licht onder de analistenconsensus uit, die op 8,4 procent lag, en is een daling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2006 toen de groei 8,4 procent bedroeg.

Volgens Hagemeyer is 'ongeveer driekwart van de omzetgroei bij PPS toe te schrijven aan prijsstijgingen, met name verbandhoudend met koperprijzen en algemene prijsinflatie in onze markten'. De netto-omzet bij PPS over het eerste kwartaal bedroeg 1,446 miljard euro.

In Duitsland bedroeg de autonome omzetgroei 10,6 procent. 'Er was in alle regio's van Duitsland sprake van een sterke omzetgroei, zowel in Constructie en Installatie als in het industriele segment', zo meldt Hagemeyer. Bij de activiteiten in Zwitserland, Nederland en Oostenrijk was sprake van een 'aanzienlijke omzetgroei. De 'Nordics' presteerden beter dan de markt met een toename van 21,5 procent.

Daarentegen was er in het Verenigd Koninkrijk sprake van een 'langzame start', en bedroeg de autonome groei van de omzet 'slechts' 2,4 procent. In Noord-Amerika was sprake van een negatieve groei van 4,0 procent. 'Deze daling werd voornamelijk veroorzaakt door een hoge vergelijkingsbasis als gevolg van een zeer groot bouwproject en het beeindigen van een groot MRO-contract. De vertraging van de woningbouw had een gering effect', zo meldt Hagemeyer.

De totale onderneming zag een autonome omzetgroei van 8,0 procent. In het vierde kwartaal van 2006 lag deze omzetgroei nog op 11,8 procent, terwijl in het eerste kwartaal een jaar geleden een groei werd gerapporteerd van 8,6 procent. Door Betten geraadpleegde analisten gingen gemiddeld uit van een autonome omzetgroei van 5,8 procent.

De totale netto-omzet van de onderneming kwam in de eerste drie maanden van 2007 uit op 1,531 miljard euro, een toename met 82 miljoen euro of circa 5,7 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2006.

Volgens bestuursvoorzitter Rudi de Becker bleef Hagemeyer in het eerste kwartaal van 2007 een 'goede' omzetgroei tonen. 'De hoge prijzen van koperkabelproducten en de sterke marktomstandigheden in Europa en Azie-Pacific droegen aanzienlijk bij aan deze groei'. Hij wijst wel op enige zwakte in de markt in de Verenigde Staten. Desondanks Ondanks enige zwakte van de markt.

Hagemeyer verwacht in 2007 de winstgevendheid van het bedrijf verder te verbeteren en herhaalde de doelstellingen wat betreft het rendement op geinvesteerd vermogen (ROIC) voor 2007 van 9 procent. De verwachting van een RIOC van tussen de 11 procent en 15 procent in 2009 blijft eveneens ongewijzigd.

De Agencies/Consumer Electronics-divisie (ACE) van Hagemeyer zag in de eerste drie maanden van het huidige boekjaar een autonome omzetgroei van 5,4 procent, tegen -0,2 procent in het vierde kwartaal van 2006 en 12,6 procent in het eerste kwartaal van 2006.

De ACE-activiteit van Hagemeyer in Nederland realiseerde in het eerste kwartaal een 'sterke autonome omzetgroei', als gevolg van verkopen van platte tv-schermen en digitale camera's. De ACE-activiteiten in Azie en Australie hadden last van een vertraging in het eerste kwartaal.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect