Tariefverlaging kost Proximus 87 miljoen euro omzet

De tariefverlaging die het BIPT, de Belgische telecomwaakhond, de Belgische mobilofoonbedrijven oplegde, kost Proximus dit en volgend jaar 87 miljoen euro omzet. De last op de bedrijfskasstroom (ebitda) beloopt 40 miljoen. Dat zei Michel Georgis, de gedelegeerd bestuurder van Proximus, vandaag op de Investor Day van Belgacom.

(tijd) Het BIPT verplicht Proximus en zijn concurrenten minder te vragen aan andere telefoonbedrijven om gesprekken te laten toekomen op hun net. Dat snijdt in hun inkomsten. Voor het eerst geeft marktleider Proximus nu concrete cijfers over die impact. Dit jaar gaat er 10 miljoen euro omzet af door de tariefverlaging.

Op een totale verwachte omzet van ongeveer 2,14 miljard euro maakt dat nauwelijks een verschil. De ebitda-impact beloopt in 2006 5 miljoen euro. Ook dat is beperkt in vergelijking met het totaal (circa 1,05 miljard). Volgend jaar loopt het effect van de tariefverlaging op tot 77 miljoen voor de omzet en 35 miljoen voor de ebitda. De weerslag van de verlaging van de roamingtarieven die de Europese Commissie wil opleggen, zal volgend jaar dan weer beperkt zijn in tegenstelling tot eerdere berichten.

Synergieën

Belgacom gaf op de Investor Day ook meer uitleg over de voordelen die het denkt te puren uit de pas afgeronde overname van de resterende 25 procent van Proximus. De telecomgroep bevestigde dat het belastingvoordeel 100 miljoen euro bedraagt, waarvan 22 miljoen in 2007. De winst per aandeel van de groep zal toenemen met 6 tot 7 procent, herhaalde Belgacom eveneens. 'Maar er is ook op andere vlakken synergie mogelijk. Zo is er het potentieel om het aantal werknemers te verminderen', zei Belgacom-topman Didier Bellens, echter zonder in details te gaan. Op het vlak van investeringen, operationele kosten of omzet ziet Belgacom volgend jaar, volgens financieel directeur Ray Stewart, nog geen grote impact van de volledige inlijving van Proximus.

Onder leiding van Georgis en Bridget Cosgrave, die de divisie Vastelijndiensten van Belgacom leidt, bestudeert Belgacom sinds zes weken hoe de Proximus-operatie op 13 vlakken kan leiden tot meer interne samenwerking. De 13 vlakken vallen uiteen in vijf grote domeinen: particulieren, bedrijven, netwerk en diensten, personeel en ondersteuning en, ten slotte, een gedeelte praktische uitvoering, met onder meer de interne communicatie en de weerslag op de groepsfinanciën.

Ook volgens Georgis zal de impact van de synergie volgend jaar beperkt blijven. Hij noemde alvast één concreet voorbeeld: zo zullen de WiFi-hotspots van Belgacom en Proximus in het eerste kwartaal van 2007 opengesteld worden voor de klanten van de andere divisie. Op tal van andere vlakken is het onderzoek nog aan de gang maar Georgis gaf wel een idee van waar de telecomgroep aan denkt.

Het gaat onder meer om bundels met postpaidtarieven voor zowel vaste als mobiele telefonie, een enkel toestel voor beide netwerken of, voor bedrijven, een geïntegreerde verkoopaanpak of speciale programma's om werknemers bundels van ADSL, mobilofonie en tv aan te bieden.

Op het vlak van de strategie legde Belgacom enkele nieuwe accenten, terwijl tal van andere punten bevestigd werden. Bij de nieuwe punten zijn onder meer eenvoud, een geïntegreerde aanpak en een leidende rol in media en ICT. Op het vlak van internationale groei is er een accentverschuiving. De focus voor overnames in het buitenland ligt nu op Telindus en Belgacom International Carrier Services, de divisie voor internationale groothandelsdiensten.

Andere overnames, van breedbandspelers in de buurlanden of mobiele operatoren in opkomende markten, kunnen zoals tevoren ook nog steeds. Maar William Mosseray, de directeur strategie van Belgacom, ziet op dat vlak tal van hindernissen. 'Slechts weinig overnamedoelwitten zijn echt aantrekkelijk. We blijven hier zeer gedisciplineerd. Er staat niets op ons radarscherm.'

Bellens zei opnieuw dat Belgacom geen gesprekken voert met sectorgenoten over een samengaan. 'Er staat niets te koken in onze keuken op dat vlak.'

BB

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud