3 vragen aan David Ross

©RV-DOC

De Amerikaan David Ross beheert voor de Franse boetiek La Financière de l'Echiquier het wereldwijde aandelenfonds Echiquier Global.

Met bedrijven als Facebook, Alphabet, Amazon en Nvidia in de top 5-posities van uw fonds bent u erg blootgesteld aan de techsector. Hoe heeft u de recente correctie bij de blue chips beleefd?

David Ross: 'Het heeft ons vooral de kans gegeven om aandelen bij te kopen, van Facebook en Adobe bijvoorbeeld. Iederéén zat in techaandelen, ook beleggers die daar eigenlijk niet in geïnteresseerd zijn, maar van het momentum wilden profiteren. Maar zodra dat momentum keerde, brak er paniek uit en kwam een verkoopgolf op gang. Veel beleggers die in techaandelen waren gestapt, beschouwden die eigenlijk als 'consumer staples' - veilige aandelen dus - terwijl het wel degelijk techaandelen zijn, die gepaard gaan met volatiliteit. Maar ook de opbouw van de markt heeft een rol gespeeld: de populariteit van trackers en passieve fondsen maakt dat van zodra iets in beweging wordt gezet, de bal aan het rollen blijft gaan.'

U beheert met z'n tweeën een wereldwijd aandelenfonds. Hoe doet u dat?

Ross: 'Mijn analist Rolando Grandi en ik krijgen die vraag vaak voorgeschoteld op roadshows. We volgen een gedisciplineerd beleggingsproces. De focus in ons fonds ligt op groei: een sterke winstgroei en een aantrekkelijke langetermijnwaardering. Te veel beleggers raken verstrikt in waarderingen op korte termijn en missen zo het grotere verhaal. Wij kijken alleen naar bedrijven met een marktkapitalisatie van minstens 10 miljard euro, een omzet van meer dan 5 miljard euro en een gemiddelde winstgroei van 8 procent per jaar. Via kwantitatieve selectie houden we een pool van 300 aandelen over. Daarop passen we een kwalitatieve filter toe, die leidt tot een lijst van 125 aandelen. Ons fonds telt momenteel 27 aandelen en is dus erg gecontentreerd, wat het behapbaar houdt. De bekende fondsbeheerder Peter Lynch zei ooit: 'Investeren in aandelen is zoals het hebben van kinderen. Je wil er niet te veel, maar wel genoeg.' Met 27 'kinderen' hebben we genoeg tijd om bedrijven te leren kennen, op te volgen en te bezoeken.'

Dekt u zich in tegen muntrisico's?

Ross: 'Nee, maar de prestatie van een munt maakt wel deel uit van onze rendementsberekening. Als een munt goedkoper wordt tegenover een andere munt, zal dat helpen om aandelen aantrekkelijker voor ons te maken. Een voorbeeld: we kijken al lang naar Mexicaanse bedrijven, maar die waren altijd te duur en gaven niet het opwaartse potentieel dat we voor ogen hadden. Na de verkiezingen in de VS en de val van de peso kwamen ze plots wel in aanmerking en konden we het verantwoorden om in te stappen. Nu de peso hersteld is, hebben we onze positie weer verkleind.'

Advertentie
Advertentie