750 meter ring verdeelt Brussel en Vlaanderen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts trapte gisteren de werken op gang. ©Photo News

De eerste spadesteek voor de werken aan de Brusselse ring is een symbolische. En het is er eentje in een communautair moeras.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft in Vilvoorde de officiële graafwerken opgestart voor de werken aan de Brusselse ring. Er wordt begonnen met de aanleg van een fietspad van twee kilometer, de echt ingrijpende aanpassingen aan de ring zijn pas gepland voor 2021. De werken zouden drie jaar duren.

De vernieuwde ring moet het huidige zware fileleed rond Brussel verminderen. De ring zal verbreed worden op de trajecten Groot- Bijgaarden-Strombeek en Machelen-Sint-Stevens-Woluwe, waarbij lokaal en doorgaand verkeer gescheiden worden. Aan het viaduct van Vilvoorde wordt de pechstrook aangepast tot een vierde rijstrook.

De ring maakt deel uit van een veel groter mobiliteitsproject dat Vlaanderen en Brussel overspant en alles samengeteld 3 miljard euro kost. Het gaat om grote werkzaamheden aan 20 kilometer Brusselse ring, een fietsnetwerk van 60 kilometer en het Brabantnet. Dat laatste bestaat uit twee tramtracés en een busnet om het openbaar vervoer in Vlaams-Brabant te verbeteren en de luchthaven beter te ontsluiten.

Vooral de luchthaventram - tussen het station Brussel-Noord en Brussels Airport - is cruciaal voor de bedrijventerreinen in Diegem, Machelen en Evere. De lokale bedrijven en instellingen, zoals Exxon Mobil, Toyota, 3M en de NAVO, zetten nu shuttles in om hun werknemers ter plaatste te krijgen.

Vlaanderen heeft het Brussels Gewest nodig voor cruciale delen van het mobiliteitsproject. Brussel moet bouwvergunningen uitreiken voor het deel van de ring dat over zijn grondgebied loopt: 50 meter aan het Laarbeekbos in Jette en 700 meter aan het viaduct van Vilvoorde. Zowel de luchthaventram als een nieuw geplande sneltram langs de A12 van Willebroek tot Brussel-Noord moeten voor het laatste deel van hun traject de sporen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gebruiken.

Beide regio's praten al vijf jaar over een raamakkoord. De technische details zijn uitgewerkt tussen de Vlaamse en Brusselse kabinetten, maar de definitieve tekst wacht al ruim een jaar op definitieve goedkeuring door de Brusselse regering. Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) sprak zich in maart een laatste keer uit over het dossier. Hij liet verstaan dat Brussel een verbreding van de ring niet ziet zitten. Binnenskamers is te horen dat Brussel het akkoord onevenwichtig vindt, omdat er voor het gewest nog weinig te halen valt.

Bovendien ligt de zware ruzie met Vlaanderen over de geluidshinder rond Brussels Airport Brussel nog altijd zwaar op de maag. De Brusselse regering zou de ontsluiting van Vlaams-Brabant als pasmunt willen inzetten om toegevingen te krijgen in het luchthavendossier.

Weyts heeft het geweer van schouder veranderd. Hij gaat voort met de werken aan Vlaamse kant. Een raamakkoord zit er ook niet meer in voor de lokale en nationale verkiezingen dit en volgend jaar.

De Brusselse gemeenten verschillen onderling ook sterk van mening, waarbij Brussel-Hoofdstad voor is en er in Jette en Vorst heel wat meer weerstand is. De gemeenten geven een niet-bindend advies als onderdeel van een proces naar een nieuw ruimtelijk plan. Dat moet de juridische onderbouw bieden voor de ringwerken. Tegen dat ruimtelijk plan - dat de Werkvennootschap, het Vlaamse overheidsvehikel dat speciaal opgericht is om de werken te coördineren, volgend jaar ter goedkeuring wil indienen - zijn wel procedures mogelijk bij de Raad van State om de werken te blokkeren.

Ook aan Vlaamse kant zijn er obstakels. Voor de luchthaventram loopt de procedure voor een milieu-effectenrapport, terwijl voor de sneltram langs de A12 het ruimtelijk plan is goedgekeurd. Daarna moet voor beide de vergunningen worden aangevraagd. De geplande deadline van 2020 voor de twee tramlijnen van het Brabantnet is sowieso niet meer haalbaar. Eens de vergunningen binnen zijn, zal het nog drie à vijf jaar duren voor de werken klaar zijn.

Het bustraject zit wel op schema. Er moeten nog drie vergunningen goedgekeurd worden voor de Ringtrambus - van de luchthaven via Vilvoorde naar de Heizel. Vanaf de lente van volgend jaar zou de bus na enkele kleinere werken beginnen te rijden. Vanaf 2022 moeten de nieuwe busbanen klaar zijn, zodat de bussen in een aparte bedding kunnen rijden.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content