Adverteren kan nu ook buiten de dampkring

©rv

Een minuscule reclameboodschap op 500 kilometer hoogte in een baan rond de aarde? Een grote return on investment zal u er misschien niet mee halen. Maar de wetenschap dankt u.

Een reclamebord in de ruimte, dat is een primeur. Via SpaceBillboard kunt u als bedrijf of particulier straks uw logo, campagne of levensmotto uit onze dampkring knallen tot op 500 kilometer hoogte, alwaar het met een snelheid van 27.000 kilometer per uur elke dag 15 keer rond de aarde zal draaien. 'Uw boodschap kan eindelijk echt de wereld rond worden uitgedragen', luidt de salespitch.

Concreet biedt het SpaceBillboard 400 vakjes aan op een minuscuul reclamepaneeltje (10 bij 10 centimeter), die u kunt kopen tegen 2.500 euro per stuk. Dat reclamepaneel wordt op de zijkant van een satelliet bevestigd, die begin 2016 de ruimte in wordt geschoten vanuit Brazilië. Niemand zal het paneel met andere woorden ooit nog zien, behalve dan op de website van SpaceBillboard.

Het lijkt uit de koker van wanhopige marketeers te komen, maar klasseer het nog niet meteen verticaal als onzin. Want achter de marketingstunt gaat een nobel doel schuil. Het zijn enkele doctoraatsstudenten van de KU Leuven die er een dubbel doel mee willen bereiken. Enerzijds wil het team meer ruchtbaarheid geven aan ruimteonderzoek, anderzijds wil het geld inzamelen om dat onderzoek te financieren, via een soort 'corporate crowdfunding'.

Specifiek gaat het om onderzoek naar zogenaamde CubeSats. Dat zijn een soort minisatellieten, die in opmars zijn in ruimteonderzoek. Die zijn klein (met een omvang van twee liter), licht (zo'n twee kilogram per stuk) en zuinig. En ze zijn bovendien sterk gestandaardiseerd, in tegenstelling tot de grote satellieten die we allemaal kennen. Terwijl voor een grote satelliet al het materiaal op maat moet worden gemaakt, zijn de componenten voor een CubeSat gewoon commercieel te verkrijgen. Dat maakt ze pakken goedkoper en efficiënter, wat leidt tot een 'democratisering' van ruimteonderzoek. Ook universiteiten werpen zich er dus met plezier op.

Het is dan ook een satelliet van de KU Leuven die het SpaceBillboard de ruimte in zal dragen. De universiteit levert bijvoorbeeld de technologie die verzekert dat de CubeSat niet begint rond te tollen zodra hij gelanceerd is. De specifieke satelliet die het reclamebord zal dragen, gaat voor het KMI data verzamelen over de opwarming van de aarde.

Het is dat soort onderzoek dat in een stroomversnelling moet komen, nu de mogelijkheden met de dag groter worden om de ruimte te verkennen. 'We gebruiken elke dag aardse toepassingen die hun oorsprong vonden in de ruimte', zegt doctoraatsstudent Tjorven Delabie. 'Zaken als de gps of zonnepanelen hebben we in eerste instantie te danken aan ruimteonderzoek.' Hoe meer onderzoek, hoe meer innovatie ons leven morgen kan beïnvloeden.

Als het SpaceBillboard uitverkocht geraakt, brengt dat de onderzoekers 1 miljoen euro in het laatje. Dat geld zal worden gebruikt om thesisprojecten te ondersteunen, een grondstation te bouwen, testopstellingen uit te bouwen of nieuw onderzoek te starten.

Een aantal bedrijven zette al mee de schouders onder het project. Onder andere Electrabel (GDF Suez), Microsoft, Kinepolis en Mobile Vikings verzekerden zich al van een plek op de flank van de satelliet. De beweegredenen zijn divers. Zo wil Electrabel naar eigen zeggen vooral ruimteonderzoek ondersteunen, terwijl Mobile Vikings er vooral een fijne marketingstunt in zag. De mobiele operator zal zijn gekochte plek weggeven aan een klant via een wedstrijd.

IN CIJFERS

Hoogte: 500 kilometer

Snelheid: 27.000 kilometer per uur

Omwentelingen: 15 keer per dag de wereld rond

Prijs: 400 vakjes van 0,5 cm bij 0,5 cm tegen 2.500 euro per stuk.

De CubeSat heeft een volume van twee liter, weegt twee kilogram en verbruikt twee watt aan energie.

Gesponsorde inhoud

Partner content