Agfa-Gevaert houdt snoeimes nog even op zak

De beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert houdt zijn bijna 10.000 werknemers allemaal aan boord. Voorlopig, want zowel bonden als analisten verwachten volgend jaar een sanering.

'De werknemers gaan een rustige kerst tegemoet. Maar 2019 wordt een ander paar mouwen.' Zo verwoordde ABVV-vakbondsman Tom Vercammen het stilte-voor-de-stormgevoel bij Agfa-Gevaert gisteren na de bijzondere ondernemingsraad. De bonden kregen te horen hoe de groep er zal uitzien na de afsplitsing van de HealthCare-poot waar Mortsel al meer dan een jaar op broedt.

De délégués hadden geen ontslagen verwacht, maar ze evenmin helemaal uitgesloten. Die onzekerheid vloeit logischerwijs voort uit de lange herstructureringsgeschiedenis van wat ooit een Belgisch kroonjuweel was. Voor Agfa in 1999 door zijn toenmalige moeder Bayer naar de beurs werd gebracht (aan 22 euro per aandeel) werkten bij het bedrijf in Mortsel nog 9.000 mensen. Een moelijke overgang van analoog naar digitaal en ettelijke saneringen later is de Belgische loonlijst gekrompen tot een derde.

Vandaag houdt CEO Christian Reinaudo iedereen aan boord. Voorlopig toch. Want één positieve ondernemingsraad kan de vrees voor een nieuwe sanering niet wegwerken. Tijdens de presentaties stelde het management volgens Vercammen meermaals dat Agfa naar een zeer slanke organisatie moet evolueren. 'We weten allemaal wat dat betekent. We houden ons hart vast voor volgend jaar. Meer duidelijkheid krijgen we in de eerste jaarhelft.'

Op 1 januari gaat Agfa van de huidige drie divisies Graphics, HealthCare en Specialty Products naar twee aparte bedrijven onder één holding. Agfa herbergt dan de drukplaten voor drukkerijen, nicheproducten zoals synthetisch papier en geleidende inkten en de conventionele (röntgenfilm) en digitale radiografie. Samen goed voor een omzet van 1,4 miljard euro.

Het zusterbedrijf wordt Agfa HealthCare, dat met zijn IT-systemen voor radiologen en cardiologen en de doorstroom van medische info wereldwijd de helft van de ziekenhuizen bedient. Dat levert een omzet van een half miljard euro op. Én een winstmarge (13%) die dubbel zo groot is als bij het chemiegerelateerde Agfa. Een resultaat dat wordt behaald met 2.900 werknemers, tegenover 6.900 bij wat voortaan Agfa heet.

Niet alleen de bonden vrezen dat volgend jaar in die 6.900 wordt gesnoeid, ook analisten. 'Er moet iets gebeuren met het personeelsbestand. Maar vandaag is dat niet aan de orde. De topprioriteit is de split deftig voorbereiden en daarbij kan het management sociale onrust missen als de pest', zegt Guy Sips van het beurshuis KBC Securities.

Agfa HealthCare wordt vervolgens klaargemaakt voor een verkoop, denkt nagenoeg iedereen. Reinaudo hakt de knoop begin maart door. Officieel liggen ook nog een beursgang en de zoektocht naar een partner op tafel. Maar voor die opties zijn weinig believers. 'Het wordt minstens een gedeeltelijke verkoop. Anders splits je HealthCare niet af', zegt Tom Simonts, financieel econoom bij KBC.

Agfa's technologieparel kan op veel interesse rekenen. Het Duitse CompuGroup Medical deed twee jaar geleden al een poging om de IT-poot over te nemen. Maar omdat de Duitsers geen plan hadden voor de overige activiteiten van de beeldvormingsgroep en haar pensioenlast van 1 miljard euro stuurde Reinaudo hen wandelen.

Worden ook genoemd: de sectorgenoten General Electric, Siemens, Epic, Cerner en Meditech. En Philips, dat in oktober nog aangaf dat Agfa's IT-poot op zijn radar staat. Niet voor het eerst. Midden 2007 bracht de Koninklijke een niet-bindend indicatief bod van 2 à 2,6 miljard euro uit op Agfa HealthCare. Mortsel ging niet in op het bod omdat Philips geen premie bood. Ook de investeringsfondsen Apax en Silver Lake beten toen in het zand met biedingen van telkens meer dan 2 miljard.

Vandaag schatten analisten Agfa HealthCare, met een winstgevendheid die de voorbije tien jaar bijna halveerde, op 800 miljoen tot 1,2 miljard euro.

Profiel Agfa Gevaert

Werknemers: 9.840.

Omzet: 2,44 miljard euro. 9 procent marge.

Drie afdelingen:

HealthCare: 1,05 miljard euro omzet, 13 procent marge.

Graphics: 1,2 miljard euro omzet, 6 procent marge.

Specialty Products: 195 miljoen euro omzet, 9 procent marge.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content