Alle producten voor apotheken in één muisklik

Medipim is eerst bedoeld voor apothekers, maar later zullen ook artsen, rusthuizen en ziekenhuizen worden aangesproken. ©Merlin Daleman/Hollandse Hoogte

Op het platform Medipim kunnen apothekers sinds kort met één muisklik alle informatie vinden over de producten die ze verkopen. Voor het eerst is het aanbod medicijnen en gezondheidsproducten overzichtelijk samengebracht.

Maarten Deboo kwam op het idee voor Medipim toen hij voor een apotheker een webshop moest bouwen. Bestond er zoiets als een databank van alle producten die in de apotheken worden aangeboden, vroeg hij zich af. Er waren veel databanken, zo bleek. Maar ze waren eenzijdig, omdat ze afhingen van één producent, één groothandelaar, één ziekenhuis of één federatie. Geen enkele databank gaf een compleet overzicht.

'Alle producten in een apotheek hebben een CNK-code, een code die wordt gebruikt voor de bestellingen. Maar verder moet een apotheker zelf zien hoe hij aan informatie geraakt. Er zijn 1.400 producerende labo's en 130.000 produc- ten. Ondoenbaar dus voor één apotheker', vertelt Deboo, de oprichter van Baldwin, gespecialiseerd in de ontwikkeling van webshops. Waarop Deboo dus zelf aan de slag ging.

'Ik ben mijn carrière begonnen op de marketingafdeling van Omega Pharma, dus ik ken wel een beetje mijn weg in de medische wereld. Zo ben ik bij Febelco terechtgekomen.' Die groothandelaar voor apotheken stapte in Deboo's project, net zoals later APB (Algemene Pharmaceutische Bond) en MWS (de eigenaar van Mediplanet.be en Pharmaplanet.be). Febelco heeft het grote voordeel over zowat bijna alle geneesmiddelen en gezondheidsproducten te beschikken, waardoor Baldwin er terechtkon om elk product afzonderlijk te fotograferen. 'Zelfs de tabletten zijn stuk voor stuk gefotografeerd en opgenomen in het platform, zodat een apotheker meteen aan zijn patiënt kan vertellen welke kleur de pil heeft en of ze kan worden gehalveerd bijvoorbeeld', duidt Eric Van Nueten, de CEO van Febelco. Zijn groothandel heeft een marktaandeel van 40 procent in België en een omzet van 1,3 miljard euro.

Vervolgens werd ook contact opgenomen met de farmaceutische producenten, zodat die zelf het centrale internetplatform zouden kunnen voeden met de gegevens over hun producten. 'Sommige hapten meteen toe, zoals Boiron, Johnson & Johnson, MSD Belgium en ja, ook Omega Pharma', zegt Deboo. 'Dat zij zelf input geven, is een grote troef, want zo zijn we zeker dat het platform altijd up-to-date is.'

Op de webcentrale van Medipim zijn vandaag, na twee à drie jaar sleutelen, 75.000 foto's te vinden van apothekersproducten, maar ook filmpjes waar bijvoorbeeld het gebruik van een inhalator wordt toegelicht of hoe je een steunverband moet aanleggen. Met de basisinformatie die een apotheker nodig heeft om het product te identificeren en de bijsluiters van geneesmiddelen. Voor 75 euro per jaar krijgt de apotheker toegang tot het centrale platform.

Maar er is meer, vertelt Deboo. 'Het IT-platform is bedoeld om voort op te bouwen: een robot in de apotheek of een app voor de thuisverpleegster op ronde. Denk ook aan digitale geneeskunde. De informatie van het platform kan eenvoudig worden geïntegreerd in een app of een aparte website. Sommige producenten hebben dat al gedaan. Tot nog toe vooral voor intern gebruik voor hun product management, maar het is perfect mogelijk om daar verder in te gaan zodat ook patiënten er voordeel uit halen.'

Al 600 websites en softwareprojecten worden gevoed door Medipim, onder meer de app InforMed van Test-Aankoop, waarin alle in België verkrijgbare geneesmiddelen zijn opgenomen. Apothekers zullen later ook een eigen webstek kunnen bouwen met het centrale platform.

Medipim is in eerste instantie bedoeld voor apothekers, maar later zullen ook artsen, rusthuizen en ziekenhuizen worden aangesproken. 'We zijn daar nu mee bezig. De commerciële uitrol is begonnen. Tot nu zijn 1.700 apothekers ons gevolgd, van de 4.900 in België', stelt Van Nueten. 'Een volgende stap is het buitenland. Wat we hebben gemaakt, is exporteerbaar, want ook in de andere landen is het aanbod onoverzichtelijk. We kunnen het platform daar ook gebruiken, enkel de inhoud moet worden aangepast.'

Medipim boekte vorig jaar een omzet van 100.000 euro. Dit jaar mikt het op 250.000 euro, in 2016 zelfs op 500.000. Van Nueten: 'We zijn prima op schema en gaan ervan uit dat we dit jaar zelfs al break-even draaien. We kunnen beginnen uitkijken naar het buitenland.'

De vier aandeelhouders investeerden tot nu 500.000 euro. Baldwin en Febelco hebben elk 30 procent in het bedrijf, de twee overige partners elk 20 procent.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content