Ambachtelijke biobakkerij is Google te snel af

De Ieperse biobakkerij De Trog is de voorbije jaren naarstig op zoek gegaan naar technologie om haar ambachtelijk bakproces te vereenvoudigen en een betere service te leveren. En ze heeft die gevonden: smart glasses bij het order picking en een zichzelf sturende robot.

Hendrik Durnez laat de grote ketel vol bruin gespikkeld brooddeeg even voor wat hij is en komt ons lachend tegemoet. Behalve meester-bakker is hij ook een van de drie mede-eigenaars van De Trog, de grootste biobakkerij van Europa in Ieper. Hij is trots dat hij samen met 60 andere medewerkers elke dag tienduizenden biologische broden en broodjes bakt op ambachtelijke wijze. 'Hier laten we het deeg nog voldoende rijzen, zonder verbeteraars toe te voegen. En natuurlijk werken we met biologische grondstoffen.'

Die filosofie legde de bakkerij geen windeieren. De voorbije jaren vond het brood niet alleen zijn weg naar de kleine zelfstandige natuurvoedingswinkels en de horeca, maar ook naar grote supermarktketens als Bio Planet (Colruyt), biorestaurants en 'gezonde' broodjeszaken als Exki en het Franse Cojean. Het Ieperse bedrijf groeide de voorbije drie jaar met 20 procent per jaar, naar een omzet van 10,3 miljoen euro. 'We barsten uit onze voegen', zegt vennoot Stijn Switten. 'En dus moet de productie uitbreiden. Binnenkort zetten we hiernaast een nieuwe productiehal.'

Maar de hogere grondstoffenprijzen en de vele manuele arbeid maakt dat de kosten hoog oplopen. 'Daarom hebben we besloten om die handelingen in de productie of de logistiek die losstaan van het ambachtelijke van ons brood te automatiseren', zegt Durnez.

Waarop we twee verrassende technologische innovaties te zien krijgen die je niet zou verwachten in een biobakkerij. Dirk Matheussen, de technisch verantwoordelijke van De Trog, troont ons mee naar de logistieke afdeling. 'Hier worden de bestellingen voor onze 150 klanten - met keuze uit 50 verschillende soorten brood - klaargezet. Vroeger ging dat met pen en papier, vandaag met deze slimme bril.' Matheussen toont iets dat sterk lijkt sterk op Google Glasses, maar dit exemplaar werd bij De Trog ontworpen. Net voor het rechterglaasje van de bril staat een kleine combinatie van een minicamera en een schermpje. De camera scant de QR-codes - één per klant - die tegen de muur hangen. Het schermpje toont de status van de order picking, het rangschikken van de producten per klant, op een soort overlay die over het beeld van de werkelijkheid ligt. De informatie komt via een tablet van een grote databank waar de bestellingen en de facturatie worden bijgehouden.

'Met deze bril kan de order picker 25 procent sneller werken en maakt hij twee derde minder fouten in de samenstelling van de leveringen', legt Matheussen uit. 'Fout geleverde broden kan je niet factureren. Dat kan ons tot 40.000 euro aan verloren omzet per jaar kosten. Ook voor onze klanten is dat een groot probleem. De verrijkte realiteit zorgt er nu tegelijk voor dat ook lagergeschoolden bepaalde jobs aankunnen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze cyberwerknemers worden, die gevoed en ondersteund worden met de data uit de computer.'

Hoewel De Trog de investering van 100.000 euro in twee jaar terugverdient, is de slimme bril dus niet in de eerste plaats bedoeld als kostenbesparing, maar als service- en kwaliteitsverhoging voor de klant. Waardoor het project perfect aansluit bij de filosofie van Industrie 4.0.

Intussen is er ook interesse gekomen van grote jongens als Audi, Continental en TNT. 'Daarom hebben we rond de bril de spin-off Evolar gebouwd. Eigenlijk zijn we Google te snel af', lacht Matheussen.

Robot

Op een boogscheut van de bakkerij ligt De Wilde Engineering, een machinebouwer gespecialiseerd in robotica. Hier bouwt die kmo een robot die in maart de rangen bij De Trog komt versterken: het keren van de bakplaten met stokbroden en de insnijdingen om ze dat typische reliëf te geven bij het bakken, is een fysiek zware en repetitieve job. Een proefopstelling toont hoe het binnenkort zal gaan: een robotarm met een vlijmscherp mesje snijdt vliegensvlug en trefzeker de schuine insnijdingen, volgens de maten die een 3D-scanner net ervoor heeft genomen van de hoopjes deeg op de bakplaat.

'Nee, we verliezen hier geen ambacht', verzekert Hendrik Durnez. 'De robot doet het volledig volgens onze instructies. En hij doet het niet alleen sneller, maar eigenlijk nog beter dan een menselijke hand. Bovendien is het voortaan mogelijk om veel meer dan gewone rechte snedes te geven. Je zou zelfs de naam van je geliefde erin kunnen laten kerven.' Massaproductie op maat van de klant, zeg maar. Nog zo'n eigenschap van Industrie 4.0.

Opgericht in 1970.

Overgenomen in 1990 door bakker Hendrik Durnez. In 2001 kwamen Stijn Switten en Peter Rodrigues erbij als vennoten.

Omzet (2013): 10,3 miljoen euro (jaarlijkse groei van 20%).

Ebitda: 1,1 miljoen euro.

Personeel: 60 werknemers.

Klanten: Bio Planet, Delhaize, Exki, zelfstandige biowinkels.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect