Antwerpse VLM Airlines gaat in vereffening

VLM Airlines stopt met onmiddellijke ingang zijn activiteiten. De aandeelhouders gaan de Antwerpse luchtvaartmaatschappij ontbinden en vereffenen.

SHS Aviation, de moederholding boven VLM, heeft gisteren op een buitengewone aandeelhoudersvergadering beslist de vennootschap te ontbinden en te vereffenen. 'De vereffening treedt onmiddellijk in voege', luidt het.

Het einde van VLM Airlines in Antwerpen komt niet onverwacht. Midden augustus kondigde de luchtvaartmaatschappij aan dat ze haar verbindingen van Antwerpen naar Aberdeen, Birmingham, Maribor, Keulen, München en Rostock schrapte. Ze behield enkel de interessante businessbestemmingen Londen City en Zürich. 'Die worden nu ook stopgezet', luidt een mededeling.

Een teken aan de wand was dat SHS Aviation de voorbije weken al drie Fokkers aan het Zweedse luchtvaartbedrijf Amapola verkocht. SHS Aviation hield zo nog maar drie Fokkers 50 over in Antwerpen. De nieuwe CEO Johan Maertens toonde zich recentelijk nog erg ambitieus en kondigde aan dat VLM in de tweede helft van 2019 nieuwe vliegtuigen in gebruik zou nemen.

Nu de stekker uit VLM is getrokken, is het uitkijken naar een eventuele doorstart. 'De vereffenaars kunnen een overnemer zoeken. Er zijn al een paar kandidaten', zegt de woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.

Naar verluidt aast de Nederlandse zakenman Harm Prins op de resten van VLM in Antwerpen. De niet onbesproken Prins was tot voor kort een centrale pion van SHS Aviation. Onder impuls van Prins nam de holding VLM, ooit opgericht door de Antwerpse zakenman en latere Vlaams Belang-politicus Freddy Van Gaever, in 2016 over na een faillissement.

SHS Aviation is naar eigen zeggen voor 60 procent in Nederlandse en voor 40 procent in Chinese handen, al gaat iedereen ervan uit dat er enkel - onbekende - Chinezen achter het bedrijf zitten. Zij droomden ervan via de Sloveense luchthaven van Maribor, die SHS Aviation ook in handen kreeg, vluchten naar China te organiseren. Volgens Sloveense media kregen verschillende ambtenaren daarbij smeergeld.

Eind vorig jaar schoven de Chinese investeerders Prins aan de kant. Enkele maanden later belandden de vliegtuigen van Thomas Cook Airlines bij Prins. Die runt hij nu voor rekening van de Nederlandse Soft Flight Holding vanuit Zaventem onder de naam VLM Airlines, een charterbedrijf dat niets meer te maken heeft met het Antwerpse VLM Regional.

Openlijk toont Prins geen interesse voor de Antwerpse resten van VLM. 'Wij hebben niet het doel om regionaal te vliegen, en al zeker niet met oude Fokkers', zegt hij aan De Tijd.

Toen gistermiddag de eerste geruchten over het stilvallen van VLM rondgingen, beklemtoonde luchthavenbaas Marcel Buelens dat dat 'geen catastrofe' is voor Antwerp Airport. 'Dit is voor ons geen verrassing aangezien de doorstart riskant was. We zoeken al een tijdje naar alternatieven.'

De problemen bij VLM wakkeren de discussie over de toekomst van het vliegveld in Deurne weer aan. De oppositiepartijen sp.a en Groen pleiten voor de sluiting van de 'irrationele' luchthaven in Deurne.

VLM

1992: Freddy Van Gaever richt de Vlaamse Luchttransport Maatschappij (VLM) op.

2016: na enkele overnames vraagt VLM het faillissement aan. Het Nederlandse-Chinese SHS Aviation neemt VLM over.

2017: VLM gaat van start met de vliegvergunning en twee Airbussen van Thomas Cook Airlines Belgium.

Eind 2017: de Chinezen schuiven CEO Harm Prins aan de kant. Enkele maanden later duikt die op bij VLM Airlines Brussel, dat de vliegtuigen van Thomas Cook Airlines terugkocht van SHS.

Augustus 2018: VLM schrapt de meeste verbindingen vanuit Antwerpen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content