Artificiële intelligentie moet snelle e-motor efficiënter maken

Saroléa, de Belgische producent van elektrische motoren, boost zijn nieuwe model met behulp van zelflerende algoritmen van het Belgische ML6. Dat moet de autonomie verhogen.

De Manx7, de volelektrische motor ontwikkeld door de Saroléa-broers Torsten en Bjorn Robbens, kan zonder op te laden 330 kilometer rijden. Een opmerkelijk partnerschap met het Gentse bedrijf ML6, dat zich toelegt op het trainen van algoritmen op basis van al beschikbare data, moet de autonomie van de batterij verhogen. 'Via onze methode bepalen we continu de optimale omstandigheden voor de batterij', zegt Nicolas Deruytter, de CEO van ML6.

Sensoren op de elektrische aandrijflijn capteren eerst een uiteenlopende reeks parameters, zoals de status van de batterij, het gewicht en de houding van de chauffeur en de temperatuur van de batterij en de omgeving. Die data verhuizen door de connectie van het toestel met het web naar de cloudomgeving van Google. 'Daar simuleren we in een virtuele omgeving allerlei modellen', stelt Deruytter. Het is een soort 'training', waarbij telkens gezocht wordt hoe de batterij zo optimaal mogelijk kan worden benut.

Na de training door het 'Waizu'-platform van ML6 verhuizen de nieuwe inzichten weer naar de elektrische aandrijflijn van de motor. Daar komen ze terecht op de Edge TPU, een door Google ontwikkelde processor die toepassingen rond artificiële (AI) intelligentie aankan. 'Die chip schat eigenlijk continu in wat de beste actie is', gaat Deruytter voort. 'Als een chauffeur plankgas geeft, terwijl het beter is dat niet te doen, kan de artificiële intelligentie daarop ingrijpen.'

De methodiek kan van groot belang zijn voor de efficiëntie en dus ook voor de autonomie van het voertuig, claimt Bjorn Robbens. De autonomie kan in ideale omstandigheden met 20 tot 40 procent verhoogd worden. Tegelijk krijgt Saroléa meer zicht op het onderhoud en de levensduur van de batterij. Inzichten uit het systeem kan het ook integreren in de ontwikkeling van nieuwe modellen.

Samen met de introductie van artificiële intelligentie in zijn motoren bereidt Saroléa een versnelling in de verkoop voor. Dit jaar verkocht het bedrijf de eerste twintig exemplaren van de Manx7, die in 2,8 seconden naar 100 kilometer per uur kan acceleren. Volgend jaar komen er 49 nieuwe toestellen (als kwinkslag naar Manx7, 7x7) op de markt. De omzet van het bedrijf komt vandaag net boven het miljoen uit, tegen eind volgend jaar moet dat 3,5 miljoen euro zijn. Er lopen ook 'verregaande gesprekken' met investeerders om snel verder te groeien.

Voor ML6 is het partnerschap een eerste uitstapje naar de auto-industrie. Het zette zijn 'Waizu'-software tot nog toe vooral in bij de controle van processen in de maakindustrie. Het bedrijf stelt al 40 à 45 mensen te werk in artificiële intelligentie en heeft naast zijn hoofdkantoor in Gent bijkantoren in Amsterdam en Berlijn.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect