Bakker.be wordt Bakker.gent

Ook de stad Antwerpen klopte bij Philip Du Bois (links) en Jonas Dhaenens (rechts) aan voor een eigen extensie. 'Maar ze kon ons om financiële redenen niet overtuigen.' ©debby termonia

Philip Du Bois (DNS Belgium) en Jonas Dhaenens (Combell) lanceren binnenkort drie nieuwe internetextensies. 'Bedrijven zullen harder moeten nadenken over hun onlinestrategie.'

Over enkele weken kunt u surfen naar websites die eindigen op .vlaanderen, .brussels en .gent. Daarnaast worden er nog 1.400 andere gelanceerd. De extensies zullen een deel van de wind uit de zeilen nemen van de bekende .be en .com-adressen. Philip Du Bois, de CEO van DNS Belgium staat te popelen om zijn .vlaanderen en .brussels op de wereld los te laten. De organisatie heeft nu al de 1,5 miljoen .be-domeinnamen in handen. 'De nieuwe extensies zijn zowel qua marketing als qua online zichtbaarheid aantrekkelijke alternatieven. Brussels en Vlaanderen willen de extensie gebruiken om hun regio online in de kijker te zetten. Bovendien zullen de geografische extensies in veel gevallen hoger eindigen in de resultaten van zoekmachines. Een aanbieder van sportkampen in Vlaanderen kan beter kiezen voor .vlaanderen dan voor .com. Wie in Vlaanderen via Google zoekt naar 'sportkampen' zal sneller uitkomen bij sportkampen.vlaanderen dan bij sportkampen.com.'

Du Bois zegt dat bedrijven en particulieren meer zullen moeten nadenken over welke domeinnamen ze registreren. 'Een lokale sportwinkel uit Overijse heeft er weinig baat bij om een .sport-adres te registreren. Want de extensie .sport mikt op de internationale markt. Om die reden zou de internationale sportwinkel Decathlon Decathlon.sport kunnen registreren.'

'Als het zijn Gentse winkel wil laten opvallen, kan het ook Decathlon.gent registreren', suggereert Jonas Dhaenens, de CEO van Combell. Zijn bedrijf houdt zich bezig met webhosting en het beheer van grote servers. Het verdeelt de .gent-domeinnaam en nog een reeks andere domeinnamen.

Zullen grote bedrijven zoals Coca-Cola nu preventief nieuwe domeinnamen moeten registreren?

Philip Du Bois: 'Niet alle extensies zullen relevant zijn voor bedrijven. De extensie .news zal wellicht niet interessant zijn voor Vlaamse kranten, want .news mikt op de internationale markt.'

Jonas Dhaenens: 'Ook een groot bedrijf zoals Coca-Cola zal niet preventief domeinnamen moeten opkopen. Wie een internationale merknaam heeft, kan als eerste zijn domeinnaam claimen. Als hij dat vergeet, zal hij hem nadien kunnen opeisen. Ook al heeft iemand anders hem al geregistreerd.'

Antwerpen

Elke nieuwe extensie kost jullie 200.000 dollar. De jaarlijkse kosten bedragen ongeveer 300.000 euro per extensie. Wie zal dat betalen?

Du Bois: 'Tienduizenden bedrijven en particulieren die een nieuwe domeinnaam registreren. De overheden betalen in ieder geval niets.'

Dhaenens: 'Het is geen toeval dat grotere regio's zoals Vlaanderen, Brussel en Gent voor de nieuwe geografische domeinen gaan. Geografische extensies zijn niet voor elke regio weggelegd. Als je domeinnamen wil verkopen tegen 20 euro per jaar, moet je een vrij hoog potentieel hebben. Gent heeft 250.000 inwoners. Bovendien is het een grote studentenstad en huisvest het heel wat internetbedrijven. Potentieel genoeg, dus.'

Hetzelfde geldt voor streken en steden zoals Wallonië en Antwerpen. Hadden zij geen interesse?

Du Bois: 'Bij Wallonië hebben we gepolst, maar het gaat resoluut voor Wallonia.be. De stad Antwerpen heeft een aanvraag ingediend, maar ze heeft ons niet kunnen overtuigen wegens financiële redenen.'

Dhaenens: 'Ook wij hebben beslist om niet in zee te gaan met Antwerpen.'

Hoezo?

Du Bois: 'Antwerpen vroeg geld. Wie het meeste bood, mocht de extensie uitbaten. Daar konden wij als vzw niet in meegaan.'

Dhaenens: 'Bovendien zouden we zelf de promotiecampagne moeten betalen.'

Wat zal de impact zijn op .be en .com?

Dhaenens: 'Over meer dan vijf jaar zal er een transformatie hebben plaatsgevonden. Wie al actief is op het internet, zal naast zijn .be- of .com-adres uitbreiden met de nieuwe mogelijkheden. Maar wie een nieuwe site lanceert, zal .be en .com misschien links laten liggen. Een bakker uit Gent gaat beter voor .gent dan voor .be.

Combell is niet alleen bezig met .gent, maar ook met uitbreiding. Hoe staat het daarmee?

Dhaenens: Enkele weken geleden hebben we een Nederlands bedrijf overgenomen (GiMiScale, een professioneel cloudplatform, red.). Bovendien zitten we in de laatste fase van een overname in een Europees land dat lijkt op België.'

Daar zijn .gent, .vlaanderen en 1.400 andere extensies

Vanaf 1 september is het mogelijk om een domeinnaam te registreren die eindigt op .vlaanderen en .brussels. Op 4 september start de registratie van .gent-domeinen. Eerst kunnen internationaal geregistreerde merken hun domeinnaam registreren. Later zijn bedrijven en particulieren aan de beurt. Op 24 november zijn de domeinnamen op .gent voor iedereen aanvraagbaar. Op 20 januari kan iedereen die wil een .vlaanderen en .brussels-domein aanvragen.

In de eerste fase kost een domeinnaam enkele honderden euro's. Maar tegen de publieke lancering daalt de prijs naar 20 tot 25 euro per jaar.

De drie extensies maken deel uit van 1.400 nieuwe extensies. 371 zijn al gelanceerd zoals .berlin en.immobilien.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect