Belg grijpt in bij maker Pritt-lijmstift

CEO Hans Van Bylen wil zijn consumentengoederengroep Henkel boosten met forse investeringen. ©BELGAIMAGE

Hans Van Bylen, de Belgische CEO van de Duitse lijm- en wasmiddelenmaker Henkel, gaat jaarlijks 300 miljoen euro extra investeren, vooral in de topmerken Persil, Fa, Pritt en co.

Toen de geboren en getogen Berchemnaar Hans Van Bylen op 1 mei 2016 CEO werd van het Duitse Henkel, was een aandeel van de lijm-, zeep- en schoonmaakmiddelenmaker 100 euro waard. Vandaag is dat nog 90 euro. De verkoop en de winst stijgen nog wel, maar trager dan verwacht.

Daarom grijpt Van Bylen in. Hij gaat jaarlijks 300 miljoen euro extra investeren. Door de extra investeringen zal de aangepaste winst per aandeel in 2019 zo'n 5 procent lager liggen dan in 2018, waarschuwde Henkel gisteren. In een reactie kreeg het aandeel een klap van 10 procent.

Twee derde van de investering gaat naar extra reclame en productvernieuwingen voor merken zoals Persil, Fa en Pritt. Binnenkort kunt u bijvoorbeeld uw was doen met capsules die geen drie vloeistoffen bevatten, maar vier.

De rest van het extra budget gaat naar 'de digitale transformatie in het hele bedrijf'. E-commerce wordt steeds belangrijker en daarom wil Henkel zijn verpakkingen aanpassen aan de online verkoop en wil het meer producten aanbieden in webwinkels. Mensen kopen schoonmaakmiddelen vaker via webwinkels als Bol.com, Amazon en Alibaba. Daarnaast hoopt Henkel zijn kosten te verkleinen door te automatiseren.

Henkel heeft last van de concurrentie van veel grotere spelers zoals Unilever, P&G en L'Oréal. Vooral de producten voor persoonlijke hygiëne staan onder druk. De omzet van die tak daalde vorig jaar op vergelijkbare basis met 0,7 procent. De winstmarge van de divisie lag met 17,1 procent 10 basispunten lager dan in 2017.

Gisteren stelde Henkel vrij povere groeicijfers voor 2018 voor. In absolute cijfers daalde de omzet vorig jaar van 20 naar 19,9 miljard euro. Dat was te verklaren door schommelende wisselkoersen.

Op vergelijkbare basis - zonder wisselkoerseffecten en overnames - was sprake van een omzetgroei van 2,4 procent. Ter vergelijking: in 2016, het jaar waarin Van Bylen aantrad, steeg de verkoop met 3,1 procent.

De aangepaste bedrijfswinst lag vorig jaar met 3,5 miljard euro 1 procent hoger dan in 2017. In 2016 lag de groei nog op 8,5 procent. Onder andere stijgende grondstoffenprijzen spelen de Duitsers parten.

Zo steeg de winstmarge met 30 basispunten. Voor elke 100 euro die u en ik uitgeven aan een Pritt-stift, Schwarzkopf-shampoo of Instanet-raamschoonmaakspray mag Van Bylen 17,60 euro als bedrijfswinst in de boeken schrijven.

Henkel probeert de pil te vergulden door zijn aandeelhouders een hoger dividend te beloven. Voor het huidige boekjaar mikt Henkel op een uitkering van 30 tot 40 procent van de winst. Dat percentage schommelt nu tussen 25 en 35 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect