België: land van stripverhalen, films én gameontwikkelaars

©rv

In Keulen is Gamescom, 's werelds grootste beurs voor gamers, voor het grote publiek geopend. Tussen de horden gameontwikkelaars ook heel wat Belgen. 'We zijn een land van verhalenvertellers.'

De beurs Gamescom in Keulen is een van de grootste in de sector: nog tot en met zondag 9 augustus tonen 800 exposanten uit meer dan 40 landen er hun nieuwigheden. Vorig jaar lokte de beurs 335.000 bezoekers. 'Zo'n beurs helpt echt om in contact te komen met investeerders, andere ontwikkelaars en internationale media', zegt Karel Crombecq van Sileni Studios, de Vlaamse ontwikkelaar van 'Mayan Death Robots', een game die in het najaar op de markt komt.

Gamescom is baanbrekend voor jonge ontwikkelaars. België heeft dit jaar dan ook een eigen paviljoen waar start-ups uit Vlaanderen en Wallonië de handen ineenslaan om indruk te maken op de internationale markt. Ons land heeft gametalent in overvloed. Alumni van opleidingen voor gameontwikkeling, zoals aan HoWest, worden snel opgepikt door het buitenland. Ook in creativiteit schieten de Belgen niet te kort. 'We zijn een land van verhalenvertellers: stripverhalen, literatuur en films. Die creativiteit zit ook in onze ontwikkelaars en we moeten hun een kans geven om te bloeien', aldus David Verbruggen van Flega, de Vlaamse vereniging voor de gamingindustrie.

Veel cultuurproducten, zoals film en literatuur, hebben al langer een taxshelter om een gunstiger investeringsklimaat te creëren. Spelontwikkelaars bleven in België echter lange tijd in de kou staan, maar het tij is aan het keren. Een taxshelter voor de game-industrie zit eindelijk in de pijplijn. 'Minister Alexander De Croo met de Digitale Agenda en het Gamefonds hebben al heel wat in gang gezet voor de gameontwikkelaars en een techshelter staat zeker op de agenda', aldus Verbruggen. Vlaanderen subsidieert sinds 2012 via het Gamefonds al nieuwe projecten, wat werkte als een katalysator maar lang niet genoeg is. Een taxshelter zou dat wél kunnen zijn.

'Investeerders moeten dringend wakker worden en ophouden met bang te zijn voor de sector', zegt Verbruggen. 'Games zijn zoveel meer dan het clichébeeld. Zo bestaat er een spel dat de pijn tijdens de verzorging van brandwonden sterk doet dalen.' Als Belgische investeerders bovendien niet snel van start gaan, zullen buitenlandse bedrijven het Belgische talent wegkapen.

Sommige gameontwikkelaars slagen erin een privé-investeerder aan de haak te slaan, waardoor ze zich niet moeten bezighouden met financiële en administratieve kwesties. 'Dankzij de steun van het IT-bedrijf Cronos kunnen we ons focussen op de ontwikkeling van onze game en hoeven we ons hoofd niet te breken over marketing- en verkoopstrategieën', zegt Steven Verbeek van Crazy Monkey Studios, de start-up achter het schiet-en-renspel 'Guns, Gore and Cannoli', dat intussen uit is op pc. De gamewereld zit ook nog met een imagoprobleem. Veel mensen denken dat games vol geweld zitten en alleen voor pubers gemaakt worden, 'terwijl gamers wereldwijd gemiddeld ouder zijn dan 35 en bovendien voor de helft vrouwen', zegt Verbruggen.

Veel van de Belgische ontwikkelaars wagen ook hun kans op de mobiele markt, die in een rotvaart groeit. Het mobiele platform heeft echter ook nadelen. 'Doordat er immens veel programma's zijn waarmee je heel gemakkelijk een game in elkaar kan steken zonder echt te moeten programmeren, is er een wildgroei aan mobiele games', zegt Crombecq. Het zijn ook vooral de grote spelers, die miljoenen pompen in hun marketing, die door het publiek worden opgepikt. Veel zogenaamde indiegames, spelen van onafhankelijke ontwikkelaars, gaan op in de massa.

Crombecq schat dat er ongeveer 300 spelen per dag gelanceerd worden op Steam, een onlinegamingplatform, en wel 3.000 per dag voor mobiele toestellen. Betalende spelen vallen ook razendsnel ten prooi aan piraterij. 'Daarom kozen we voor een advertentiemodel', zegt Sebastien Le Touze van Exiin, de ontwikkelaar van het robotpuzzelspel 'Afterloop', dat in september uitkomt. 'Het geeft mensen ook de kans om het spel te leren kennen voor ze er geld in steken. Als ze willen betalen, weten we dat ze het spel ook echt goed vinden.'

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content