Belgische starters paraderen voor internationale geldschieters

Tijdens de tweede editie van Level Up zakken opnieuw internationale durfkapitalisten af naar Gent op zoek naar sterke bedrijven. ©Filip Bunkens

Voor het tweede jaar op rij zakten grote internationale investeringsfondsen gisteren af naar Gent voor Level Up. Tijdens het event tonen jonge Belgische bedrijven wat ze waard zijn.

Durfkapitalisten uit de Londense City en Silicon Valley zijn drukbezet, waardoor het voor Belgische bedrijven moeilijk is hen te pakken te krijgen. Level Up brengt Belgische start-ups en scale-ups in contact met internationale durfkapitalisten. Scale-ups zijn jonge bedrijven die al een eerste kapitaalronde achter de rug hebben en heel sterk groeien. Ze hebben wel nog flink nood aan vers kapitaal.

Twee dagen lang werden 50 van die scale-ups, waaronder Silverfin, Appiness en Ontoforce, aan 75 durfkapitalisten voorgesteld. Daaronder grote namen zoals Index Ventures en Accel. Index Ventures heeft bedrijven zoals Facebook en Dropbox onder zijn vleugels gehad. Het voegde recent ook de Belgische bedrijven Silverfin en Collibra toe aan zijn stal.

'Het zijn geen durfkapitalisten die je zomaar rond de tafel kunt krijgen. Het is dan ook een enorme kans om ze hier te spreken en de eerste contacten te leggen', zegt Thomas Goubau van Aproplan. Zijn Brusselse bedrijf wil bouwwerven papierloos maken door administratieve taken te digitaliseren.

'Die durfkapitalisten zitten op tronen, dus je moet hen paaien met een sterk aanbod aan bedrijven om hen terug te laten komen. Maar onze start-ups moeten allesbehalve onderdoen voor die in Silicon Valley of Londen', zegt Bruno Vandegehuchte, de oprichter van Level Up.

De start-ups die zich mogen voorstellen, worden nauwkeurig geselecteerd op onder meer groei, omzet en grootte. 'Eenmaal de toppers in de private-equitysector komen, volgt de rest al snel.'

Op een troon of niet, alle investeringsmanagers zoeken hetzelfde: de volgende Dropbox, Facebook of Deliveroo. 'Ambitieuze ondernemers die een probleem vaststelden en alles laten vallen om een oplossing ervoor te bedenken. Die zoeken we', zegt Jan Hammer van Index Ventures. 'En die vind je overal, niet alleen in Silicon Valley.'

Hammer wijst op het Belgische Collibra, dat zonder al te veel kapitaal aan het groeien was. Sinds Index Ventures erin stapte, heeft het zijn klantenbestand kunnen uitbreiden met namen zoals Cisco, Walmart en JPMorgan.

Zowel Hammer als Andrei Brasoveanu van Accel prijst het niveau van de technische opleidingen in Gent, Leuven en Brussel. De samenkomst van zoveel talen en culturen zien ze ook als een groot pluspunt. 'De meertaligheid en het multiculturalisme bij Belgische scale-ups maken hen bekwamer om met de expansie naar nieuwe landen om te gaan', zegt Brasoveanu.

Dat België een klein land is, zien ze als een troef. 'Bedrijven die in kleine markten ontstaan, zijn vaak weerbarstiger omdat ze van bij het begin hun blik op de wereld moeten richten en meteen geconfronteerd worden met de uitdagingen daarvan', zegt Hammer.

Belgische succesverhalen zoals Showpad worden talrijker, maar toch zijn er sterke scale-ups waarvan de groei stokt. 'Alle ingrediënten zijn aanwezig in België, maar het gebrek aan kapitaal is het probleem', zegt Vandegehuchte. In ons land zijn investeringsfondsen beperkt in grootte. 'Als je 10 miljoen euro wil ophalen, moet je buitenlandse fondsen aantrekken', zegt Goubau. En dat moet snel, leert een voorbeeld. 'Dankzij het geld dat Index Ventures in Deliveroo gepompt heeft, kon het het Belgische TakeEatEasy volledig uit de markt duwen', aldus Vandegehuchte.

Dat Level Up nuttig is, bewijst de deal tussen Microsoft en de Belgische bedrijven Appiness en Coscale. De eerste stappen daarvoor werden tijdens de vorige editie van het event gezet.

KORT

De beurs Level Up wordt georganiseerd door Gent BC, Startups.be, B-Hive en EY om Belgische start-ups en scale-ups in contact te brengen met internationale investeerders zoals Accel en Index Ventures. Het is de tweede editie van het event, dat 75 internationale investeerders naar Gent lokt. Op 6 en 7 juni stelden de bedrijven zich aan hen voor.

Gesponsorde inhoud

Partner content