Bellen en surfen blijft relatief duur in België

Telecomdiensten blijven een vrij dure aangelegenheid. De jaarlijkse BIPT-studie bevestigt een onderzoek van minister van Economie Kris Peeters (CD&V). Maar Telenet en Proximus investeren meer in de kwaliteit van hun netwerken dan hun nabijgelegen sectorgenoten.

De prijzen van de telecomdiensten zijn over het algemeen niet duurder geworden, besluit de telecomregulator BIPT. De waakhond legt jaarlijks de zowat 700 particuliere tariefplannen in België en de buurlanden (Nederland, Frankrijk, Luxem- burg, Duitsland en het VK) naast elkaar.

Daarbij wordt geen rekening gehouden met zaken als installatiekosten, promo's, toegang tot hotspots en wifi, gratis gebruik van streamingdiensten als Spotify en Netflix, tv-kijken op meerdere toestellen, enzovoort. Helemaal correct is de vergelijking dus niet. Maar de telecomsector is nu eenmaal een onoverzichtelijk kluwen van diensten. Daardoor maken klanten die voor een pakket diensten van één leverancier hebben gekozen niet snel de overstap naar een concurrent.

Minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) hoopt daar volgend jaar verandering in te brengen met de 'easy switch' (zie inzet) en een nieuwe tariefsimulator. Al blijft de vraag of dat de inerte Belgen wakker kan schudden. En of dat de telecomsector even goed liberaliseert als de energiesector, waar desnoods meermaals per jaar van leverancier geswitcht kan worden.

BIPT-woordvoerder Jimmy Smedts tempert de verwachtingen: 'Alle energieleveranciers leveren één en dezelfde dienst: energie. In de telecomsector zijn de diensten veel moeilijker te vergelijken. Bij de ene operator krijg je gratis Netflix en worden geen data aangerekend als je op Facebook zit, bij een andere krijg je andere extra's boven op het basisaanbod. Zelfs het basisaanbod (belminuten, data, tv-zenders, red.) valt vaak niet te vergelijken.'

Dat ons land gemiddeld duur uit de BIPT-studie komt, wordt volgens de telecomwaakhond gecompenseerd/verantwoord door de goede kwaliteit én beschikbaarheid van de netwerken. Met een 99 procent beschikbaarheid van breedbandinternet staat België derde op de Europese ranglijst. In rurale gebieden zakt die dekking tot 86 procent, maar dat is heel wat beter dan Frankrijk (23%). Telenet en Proximus investeren zowat 5 procentpunten meer in hun netwerken dan hun Europese collega's: 20 versus 15 procent van de omzet. Bovendien hangen Belgen maar zes maanden vast aan een telecomabonnement, in andere landen is dat één tot zelfs twee jaar. Ook dat verklaart mee de hogere prijzen in ons land.

Het BIPT weerlegt de stelling van Orange dat enkel in ons land jaarlijkse prijsverhogingen worden doorgevoerd. 'De verhogingen van Telenet en Proximus zijn abnormaal', zei CEO Michaële Trabbia afgelopen weekend in deze krant. Klopt niet, zegt de waakhond. Die verhogingen zijn evenzeer in Frankrijk en Nederland te zien, alleen vermommen de operatoren ze niet als een indexering van loon- en andere kosten, luidt het.

Voor de bundel vaste telefonie, internet en televisie - de triple play -betaalt de Belg gemiddeld bijna 65 euro voor het pakket met snel internet (tussen 30 en 100 Mbps). Enkel Nederland is nog iets duurder. De Franse klant is het goedkoopst af, hij betaalt 21 euro minder per maand. In quadruple play - triple plus mobilofonie - komt ons land in de vergelijking mooi in het midden uit, gemiddeld duur dus.

Over alle diensten heen is Frankrijk, traditioneel het goedkoopste land, iets duurder geworden. Duitsland, altijd al het duurst, werd iets goedkoper.

EASY SWITCH

Tegen volgende zomer wordt het voor klanten met een bundel van verschillende telecomdiensten (telefonie, internet, televisie) makkelijker om over te stappen naar een goedkopere concurrent. De telecomwaakhond BIPT hoopt dat de 'easy switch' een dynamischer prijsbeleid bij de telecomoperatoren bewerkstelligt. Maar de verwachtingen zijn niet al te hoog. BIPT-voorzitter Jack Hamande: 'Ook als de overstap gemakkelijker wordt, kiest de klant er mogelijk nog voor om te blijven zitten. Belgen zijn op dat vlak vrij inert.' Uit een rondvraag van het BIPT blijkt dat slechts een op de vijf klanten goedkopere diensten verkiest bij verschillende operatoren dan één duurder pakket bij één leverancier.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect