Bereidt Google aanval op Europese banken voor?

Met Google Pay kunnen klanten betalen door hun smartphone tegen een betaalterminal te houden. ©© Hollandse Hoogte

Nu de Ierse centrale bank Google een licentie als betalingsinstelling heeft verstrekt, kan de technologiereus de Europese banken het vuur aan de schenen leggen.

Helemaal uit de lucht komt de stap van Google naar het bankwezen niet gevallen. Banken houden al een tijd rekening met zo'n scenario als gevolg van PSD2. Die nieuwe Europese betaalrichtlijn is sinds begin vorig jaar van kracht en doorbreekt het monopolie van banken op de rekeninggegevens van hun klanten.

Een volwaardige bank is Google nog niet met de nieuwe Ierse licentie. Het bedrijf mag bijvoorbeeld geen bankrekeningen aanbieden of leningen verstrekken, maar wel betalingen verwerken. Dat kan gaan om betalingen op zijn eigen platform, maar ook om betalingen van derden.

Opvallend genoeg heeft Google slechts een deelvergunning aangevraagd. De rekeninginformatiediensten, het kroonjuweel van PSD2, maken geen deel uit van de Ierse betaalvergunning. Met een licentie op die diensten had Google ook kunnen meekijken in de betaalrekeningen van consumenten, op voorwaarde dat die daar hun expliciete toestemming voor geven. 'Op dat moment krijgt Google de gouden driehoek van data in handen', zegt Jeroen van der Kroft, de PSD2-expert bij het consultancybedrijf EY. 'Google heeft je locatie- en zoekgegevens. Betaaldata maken het plaatje compleet.'

Big brother

Niet iedereen denkt dat het ooit zo ver komt. 'Google heeft al betere data dan de banken', zegt de Nederlandse bankexpert Simon Lelieveldt. 'Rekeninginformatie is geen wezenlijke aanvulling op wat het al van je weet.' Lelieveldt verwacht niet dat Google zich ooit zal branden aan inzicht in de bankrekening. 'Dat zou heel onverstandig zijn en het bedrijf alleen maar meer in de picture zetten als big brother.'

Waarom dan de nieuwe stap? 'De belangrijkste reden voor het aanvragen van de PSD2-licentie is onze betaaldienst Google Pay', zegt het technologiebedrijf in een reactie. Google biedt in Europa al enkele jaren een beperkte betaaldienst aan, Google Pay. Daarmee kunnen klanten betalen door hun smartphone naast de betaalterminal te houden. De dienst wordt ook in België aangeboden. Volgens de woordvoerder van Google zijn er geen verregaandere plannen met de nieuwe Ierse PSD2-licentie. Het gaat om een verlenging van een vergunning die eerder in het Verenigd Koninkrijk was geregistreerd.

Samenwerking

Google heeft in het verleden altijd gezegd dat het inzet op samenwerking met de banken en geen rechtstreekse aanval wil lanceren. Toch zijn er zorgen. Eind vorig jaar wees Olli Rehn, de gouverneur van de Finse centrale bank, op de komst van big tech in het betaalverkeer. Hij sprak van 'een levendig debat tussen financiële waakhonden en centrale bankiers' en hintte op een strenger toezicht.

Google is niet het enige bigtechbedrijf dat in Ierland heeft aangeklopt voor een vergunning. Facebook heeft er een licentie voor digitale betalingen (e-money). Ook Google heeft sinds kort zo'n licentie, maar dan in Litouwen. Daardoor kan Google digitaal geld uitgeven en elektronische portemonnees beheren. Google Pay werkt momenteel op basis van de opslag van kredietkaartgegevens in een app. Amazon is vergevorderd met een eigen betaalsysteem dat naar verwachting ook in Europa ingevoerd wordt.

Die partijen genieten het vertrouwen van de consument en beschikken over een enorm klantenbestand. Liefst 54 procent van de consumenten zou zijn bankzaken eerder toevertrouwen aan een technologiebedrijf dan aan een bank, bleek uit een recent gepubliceerd onderzoek van Bain & Company onder 125.000 consumenten. Zorgen over fraude, privacy of mededinging lijken bij de consument op de achtergrond geraakt.

Terwijl banken honderden euro's uitgeven om een nieuwe klant te werven, zijn die kosten bij grote technologiebedrijven verwaarloosbaar klein. Mede om die reden klinkt het afgelopen jaar steeds luider in de sector dat big tech de transactiestroom van de banken zal gaan sturen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content