Betaaltelevisie als toeristenbus

'Sense8' van de Matrix-broers Wachowski is een van de nieuwste Netflix-producties. ©©DOC

Netflix heeft zijn Belgische start niet gemist, blijkt uit onderzoek van het digitaal onderzoekscentrum iMinds. Maar nu volgt de grotere uitdaging: voorbij de hype de aandacht ook vasthouden.

Een aardverschuiving. Wie zag wat voor aandacht de lancering van Netflix in ons land genereerde, moet ongetwijfeld gedacht hebben dat de streamingdienst de boel grondig dooreen zou schudden. Maar nu goed zes maanden later het stof is gaan liggen, blijkt er niet zo gek veel veranderd. Een nieuwe studie van iMinds bevestigt dat beeld.

Onderzoekers van iMinds peilden vlak voor de lancering bij meer dan 2.000 respondenten naar hun ideeën over de Amerikaanse streamingdienst voor series en films. Daaruit bleek dat Netflix aardige perspectieven had in ons land, met een kwart van de volwassen internetpopulatie die zichzelf in verschillende graden van enthousiasme 'geïnteresseerd' noemde.

Na een half jaar blijkt dat de Amerikaanse dienst er aardig in geslaagd is dat potentieel te verzilveren. De overgrote meerderheid van wat iMinds de 'innovators' noemt - de jong garde die absoluut eerst wil zijn met nieuwe snufjes - nam minstens een proefabonnement. En ook bij de early adopters - mensen die wel mee willen zijn, maar niet koste wat het kost - heeft de meerderheid boter bij de vis gedaan. En zelfs bij groepen die weinig of geen enthousiasme toonden bij de lancering, blijkt een deel geproefd te hebben van het aanbod. Onderzoekers van iMinds schatten dat er momenteel tussen 60.000 en 100.000 betalende Netflix-abonnees zijn in België.

Allesbehalve een gemiste start. Maar nu volgt de echte uitdaging voor Netflix, aldus het onderzoek. Want in de enquête komt sterk naar voren dat lang niet iedereen tevreden is van het aanbod op Netflix, hoewel de dienst regelmatig nieuwe titels toevoegt. Vooral het gebrek aan recente films is voor veel gebruikers een teleurstelling, die in een deel van de gevallen ook maakt dat ze snel hun inschrijving opzeggen. 'Dat is nu de grote uitdaging voor Netflix', zegt professor Lieven De Marez (UGent), die bij iMinds mee het onderzoek uitvoerde. 'Je ziet dat consumenten kiezen voor Netflix om twee redenen: gebruiksgemak en aanbod. Dat eerste deel zit goed, maar is gemakkelijk te kopiëren. Dus moeten ze het aanbod opkrikken. We merken dat veel gebruikers redelijk snel een saturatiepunt bereiken. Bij het geschatte aantal abonnees zitten nog aardig wat nieuwkomers die nog niet op dat punt zitten. Die dreigen er vantussen te vallen.'

Dat de Vlaamse kijker met plezier proefde van de nieuwkomer in het landschap, heeft verder niet zo'n heel grote invloed gehad op de tv-wereld. Uit het onderzoek blijkt dat reguliere tv niet of nauwelijks werd aangetast door de intrede van Netflix. Het kijkgedrag op de streamingdienst komt dus bovenop het 'klassieke' tv-kijken.

Als Netflix al iets kannibaliseert, is het concurrerende betaalpakketten. Voor de lancering zei meer dan de helft van de in Netflix geïnteresseerde personen dat ze alle mogelijkheden op een rij zouden zetten en kiezen voor één optie. Een deel van de respondenten heeft na de intrede van Netflix ook zijn concurrerende abonnement opgezegd. Daarbij bleek, vooral bij het premium-pakket Play More van Telenet - de prijs de doorslaggevende factor. Maar lang niet iedereen koos voor de Amerikanen, leert het onderzoek. Met dank aan tegenzetten van de lokale spelers. 'Vooral Telenet heeft zich goed verweerd', aldus De Marez. 'Dat ze een terugkijkoptie hebben toegevoegd en hun aanbod van de HBO-series hebben uitgebreid, heeft toch een deel van de respondenten overtuigd dat Play More de meerprijs waard is. In die zin is de intrede van Netflix toch een belangrijke gebeurtenis geweest voor het ecosysteem.'

Volgens De Marez is het waarschijnlijk dat het landschap voor betaaltelevisie evolueert tot een soort 'hop on/hop off-bus' - u kent het wel, het soort toeristenbus waarop u vrij kan afstappen en even later weer inhaken bij de tour wanneer het u uitkomt. 'Je ziet nu al dat de jonge generatie intense mediagebruikers heel opportunistisch media consumeert, naargelang het hen uitkomt. Nu weer via Netflix, dan weer even via andere pakketten, of nog via illegale alternatieven als Popcorn Time. Waarschijnlijk is dat het model van de toekomst.'

Dat tech-liefhebbende mediafreaks zich hebben geabonneerd op Netflix, is niet echt een verrassing. Maar uit het onderzoek van iMinds blijkt dat ook een minder voor de hand liggende groep mensen blijft vasthouden aan de streamingdienst: gezinnen met jonge kinderen. Voor die gebruikers is het gebruiksgemak de doorslaggevende factor. Zelfs jonge kinderen kunnen overweg met de intuïtieve interface van Netflix, wat bij een digibox niet het geval is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect