Boer zkt. volgers

De boerderij Seizoensmaak van de familie Buggenhout verkoopt via onlineplatformen en is actief op sociale media. ©© Jonas Roosens

Boeren en sociale media. Veel verder lijken twee werelden niet van elkaar af te kunnen liggen. Toch duiken steeds meer boeren online op. 'Mondreclame gebeurt nu online, we moeten er dus ook actief zijn.'

Het aantal websites van landbouw- en veeteeltbedrijven is in drie jaar tijd verdubbeld tot 4.384. Twee vijfde daarvan heeft ook een Facebook-pagina. Dat blijkt uit cijfers van Email-Brokers, actief in databasemanagement. De trend is ook merkbaar bij de Boerenbond, de Vlaamse vereniging voor agrarische ondernemers. 'We moeten onze leden niet meer overtuigen van het nut van een website of Facebook-pagina', zegt Anne-Marie Vangeenberghe, woordvoerster van de Boerenbond.

De redenen om als boer online actief te zijn lopen uiteen. Producenten die grote hoeveelheden leveren aan supermarkten en voedingsbedrijven doen het vooral om een imago op te bouwen. 'Ze tonen er hoe duurzaam ze zijn, hoe het eraan toegaat op de boerderij en wie er allemaal rondloopt', zegt Vangeenberghe.

Kleinere boeren, die vaak rechtstreeks aan de consument verkopen, hebben het internet nodig om hun producten aan de man te brengen. 'Het is hun etalage. Als je producten verkoopt, moeten mensen je vinden', zegt Vangeenberghe. Die zoektocht gebeurt steeds vaker online.

Een website bouwen is wel duur, waardoor veel boeren sociale media verkiezen als uitstalraam. Het aantal dat op sociale media actief is, is de voorbije drie jaar dan ook sterk gestegen. 'Het is belangrijk dat mensen een beeld krijgen van wat landbouw vandaag inhoudt', zegt Elisabeth Noë van de bioboerderij 't Livinushof in Sint-Laureins. Ze post geregeld foto's op Instagram en korte blogberichten op de website voor nieuwsgierige klanten. 'Ze worden zo meer betrokken bij wat er op de boerderij gebeurt.'

De boerderij Seizoensmaak in Londerzeel heeft zopas ook de stap naar sociale media gezet met de pagina LocalSocial, die Katrien Van Buggenhout voor haar rekening neemt. Ze organiseerde de voorbije zomer brunches via Facebook. Zo'n dertig mensen konden aan een lange tafel in het veld samen genieten van wat de boerderij biedt. 'We moeten onze activiteiten op de sociale media nog sterk uitbreiden, maar we merken dat zulke evenementen veel volk lokken.'

Via die nieuwe kanalen trekken landbouwbedrijven een veel jonger publiek aan dan via traditionele wegen zoals de eigen winkel en boerenmarkten. 'Onze boerderij hangt sterk af van mondreclame. Bij jongere mensen gebeurt dat op sociale media, dus moeten we er ook aanwezig zijn', aldus Van Buggenhout.

Een andere reden voor de sterke stijging van de onlineaanwezigheid van de boeren, is het groeiende succes van boerderijen in de korte keten. Die verkopen hun producten rechtstreeks aan de consument via bijvoorbeeld hoevewinkels en boerenmarkten. Er zijn nu al zo'n 3.000 Vlaamse boerderijen in de korte keten, goed voor 12 procent van alle boerderijen in Vlaanderen. Hoewel hun aantal de jongste jaren lichtjes gestegen is, komt het volume voedsel dat zo verhandeld wordt, maar uit op 2 à 3 procent.

Ook al bouwen sociale media heel wat kmo-vriendelijke diensten uit, verkoopmogelijkheden bieden ze nog niet aan. Daarvoor moet naar andere opties gekeken worden. Veel boeren uit de korte keten trekken dan ook naar andere e-commerceplatformen.

Seizoensmaak is daar een van. Een vijftal jaar geleden zette de familie Van Buggenhout een nieuwe koers uit voor de boerderij. 'Mijn broer wilde niet langer in grote massa's produceren, maar de consument rechtstreeks een divers aanbod aanbieden', zegt Van Buggenhout. De boerderij is nu online sterk aanwezig via e-commerceformules zoals Linked.farm uit Asse en Boeren en Buren.

Boeren en Buren is een e-commerceformule waarop boeren kunnen intekenen. Het netwerk van buurderijen - een plek waar boeren uit de omgeving hun producten aanbieden - brengt in heel België consumenten en boeren samen.

Via de app of website bestellen en betalen klanten de gewenste producten. In heel België zijn al 700 boerderijen bij een buurderij aangesloten en hebben zo'n 90.000 klanten zich online aangemeld, 'maar ze zijn niet allemaal even actief', nuanceert Hannes Van den Eeckhout. Hij coördineert het Boeren en Buren-netwerk in België.

'Het is een online-offlineverhaal', zegt Van den Eeckhout. 'Dankzij technologie kan je mensen weer samenbrengen in het echte leven.' Zulke systemen maken het de boeren ook heel wat makkelijker. Het afhandelen van bestellingen en betalingen en de boekhouding nadien verlopen veel eenvoudiger. 'We halen de rompslomp weg uit de handel en maken zo tijd voor echt contact tussen producent en koper.'

Voedselteams is een ander platform waar 't Livinushof al enkele jaren actief is. In dat netwerk bieden Vlaamse producenten hun producten rechtstreeks aan de consument aan. Klanten kunnen er online lokale producten bestellen en die dan op specifieke afhaalpunten oppikken.

Het samenvoegen van online en offline verloopt wel niet altijd even vlot. Volgens Vangeenberghe mislukken veel initiatieven omdat ze vastlopen op de kosten om de producten te vervoeren. 'Een vrachtwagen is pas rendabel als hij vol zit.' Volgens Van den Eeckhout zijn de boeren op het platform evenwel niet verplicht om te komen leveren als er te kleine hoeveelheden besteld zijn.

Het volume dat via deze weg verkocht wordt, blijft wel beperkt. Bovendien levert het geen constante inkomsten op, omdat klanten niet wekelijks evenveel afnemen. 'Zulke projecten worden met veel goede wil opgestart, maar zonder een goed businessplan blijven ze niet bestaan', zegt Vangeenberghe. 'We zien wel dat initiatieven waar de financiële kant wel goed is uitgewerkt, na enkele jaren uitgroeien tot succesformules.'

KORT

> Steeds meer boeren zijn actief online en op sociale media.

> Vooral de boeren die rechtstreeks aan consumenten verkopen, gebruiken het web als etalage en om hun producten te slijten.

> Er zijn veel initiatieven, gaande van een onlinewebwinkel zoals Boeren en Buren of Voedselteams tot het delen van een koe (deeleenkoe.be) en plukboerderijen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content