Bonden en directie Bpost vinden akkoord over cao-voorstel

De achterstand in de pakjes- en brievenbezorging is volgens Bpost zo goed als volledig weggewerkt. ©Kristof Vadino

Directie en bonden bij Bpost hebben een voorstel tot cao. De bonden gaan het voorleggen aan hun achterban.

Koen Van Gerven, de topman van Bpost, kan opgelucht ademhalen. Na lang - en volgens de bonden 'hard' - onderhandelen ligt bij het Belgische postbedrijf een 'nieuw voorstel' op tafel dat het tekort aan personeel en de slechte werkomstandigheden moet oplossen. Het voorstel omvat een cao voor de periode 2019-2020 en gaat ook over het verminderen van de werklast en herstel van vertrouwen. Met het voorstel wil de directie vermijden dat opnieuw stakingen uitbreken.

'We hebben concrete voorstellen gedaan rond een goede verdeling van de werklast, een verhoging van de koopkracht en de aantrekkelijkheid van de jobs op het terrein', zegt Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck. Details wil ze niet kwijt.

Ook de bonden laten niet in hun kaarten kijken. 'We hebben afgesproken met de directie om geen concrete informatie te geven', zegt Jean-Pierre Nyns van het ACOD.

Het voorstel wordt volgens Nyns voor honderd procent gedragen door alle bonden. 'We gaan het nu voorleggen aan onze achterban. Dat kan enkele weken in beslag nemen, want we moeten het in elke provincie voorstellen. Daarna gaan we opnieuw samenzitten met de andere bonden en met de directie.'

Nyns zegt vooral blij te zijn dat na tien dagen onderhandelen een voorstel uit de bus is gekomen waarbij bij de directie 'de wil aanwezig is om van Bpost opnieuw een aangenaam bedrijf te maken om te werken'.

Ook het ACV gaat het nieuwe cao-voorstel voorleggen aan zijn achterban. Tien dagen geleden had de christelijke bond het eerste sociaal voorakkoord nog afgeschoten. In dat voorstel beloofde de postdirectie onder meer 1.000 extra mensen in dienst te nemen, 900 tijdelijken en 100 vaste. Onvoldoende, zei het ACV.

Vorige week braken bij Bpost daardoor op verschillende plaatsen spontane acties uit. Daarop gingen de bonden opnieuw onderhandelen.

De stakingen van de postbodes en de mensen in de sorteercentra bezorgden Bpost flink wat achterstand bij zijn pakjes- en brievenbezorging. Die is volgens Van Speybroeck zo goed als volledig weggewerkt. 'We moesten klaar zijn voor Black Friday en we waren ook klaar.' Black Friday is een uit de VS overgewaaid fenomeen waarbij tijdelijk vooral voor online aankopen stevige kortingen worden gegeven.

De impact van de stakingen op de financiële cijfers van Bpost zal dit jaar miniem zijn. Maar op termijn dreigt de recente aanwerving van 250 extra vaste mensen - en de belofte om er nog aan te werven - de personeelskosten de hoogte in te jagen. Die personeelskosten zijn ondertussen opgelopen tot 1,2 miljard euro per jaar.

Mogelijk kan het nieuwe voorakkoord, als het wordt goedgekeurd, het vertrouwen van het personeel in Van Gerven herstellen. Want dat heeft een zware deuk gekregen.

De Bpost-baas heeft het ook operationeel niet onder de markt. In het derde kwartaal werd hij geconfronteerd met een achteruitgang van de brievenpost van 6,4 procent. Tegen 2022 wordt gerekend op een daling met 9 procent. Een daling van 6 procent kan hij probleemloos compenseren door gewone kostenbesparingen en hogere posttarieven. Zo wil Van Gerven vanaf volgend jaar met twee tarieven werken.

Maar met de huidige brievenpostdaling zijn extra inspanningen nodig als hij zijn aandeelhouders - de overheid heeft 51 procent- hetzelfde dividend wil blijven uitkeren. De bonden verwijten Van Gerven al lang dat hij vooral aan zijn aandeelhouders denkt en te weinig aan zijn personeel.

Normaal keert Bpost 85 procent van zijn nettowinst uit als dividend. Maar als Van Gerven dit jaar zijn beloofde 262 miljoen euro dividend wil uitkeren, moet hij volgens analisten waarschijnlijk fors uit zijn reserves putten. Tegelijk besparen, een royaal dividend uitkeren én nieuwe mensen aanwerven - en houden - wordt voor Van Gerven een moeilijke evenwichtsoefening. Zeker omdat hij in de VS ook nog de handen vol heeft met zijn kwakkelende e-commercedochter Radial, waarvoor hij 700 miljoen euro betaalde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect