Brexit vergroot interesse voor VLM

Door de brexit is er veel interesse voor de vlieglicentie van de Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM. Maar de Chinezen achter het bedrijf liggen op ramkoers met oud-CEO Harm Prins.

Een tiental partijen toont interesse in de overname van bepaalde onderdelen van de Antwerpse luchtvaartmaatschappij SHS Aviation Antwerp, beter bekend als VLM. Dat bevestigt vereffenaar Youri Steverlynck aan De Tijd. Bij de kandidaten zitten ook Belgen, van wie de namen nog niet bekend zijn.

VLM ging vrijdag in vereffening. Vooral de Belgische vlieglicentie van het bedrijf blijkt gegeerd. 'Britse firma's anticiperen op de mogelijke gevolgen van een harde brexit', zegt de vereffenaar. 'Omdat ze geen hub meer op het Europese vasteland riskeren te mogen uitbaten, zijn ze op zoek naar een Europese licentie.' De Belgische licentie, die VLM na lang wachten binnenhaalde, is geschorst, en kan alleen geheractiveerd worden als de overnemer een deftig financieel plan voorlegt.

Ook voor de drie resterende, nogal versleten Fokker 50-vliegtuigen bestaat volgens de vereffenaar interesse. Enig probleem: Harm Prins, de oud-CEO van het bedrijf, heeft deze week beslag laten leggen op de drie Fokkers, vernam De Tijd.

'Een absoluut zinloze move', vindt Birgitta Van Itterbeek, advocate van SHS en tot voor kort mede-vereffenaar. Volgens haar is een beslag onmogelijk bij een vereffening. 'We liggen in absolute ruzie met Harm Prins', zegt Van Itterbeek.

'Als hij de verkoop van onderdelen van SHS belemmert, zal dat een stevige schadevergoeding opleveren.'

Prins en de Chinese investeerders achter SHS bestoken elkaar met rechtszaken. Zo claimt Prins meer dan 1,5 miljoen euro van SHS uit een deal van februari, waarin hij de vennootschap VLM Airlines overnam in naam van de Nederlandse Soft Flight Holding. De Chinezen weigeren dat bedrag te betalen, waardoor Prins beslag liet leggen op de aandelen van het Antwerpse bedrijf.

'Afspraken zijn er om na te komen, en dan spreek ik geen Chinees', reageert Prins. Volgens insiders wil de Nederlander zijn claim inruilen voor de lekkerste brokken uit de Antwerpse VLM.

Midden volgende week verwacht de vereffenaar meer duidelijkheid over de toekomst van VLM Antwerpen. 'Een doorstart van VLM zoals we dat tot voor kort kenden, is niet aan de orde', zegt hij. 'Het bedrijf had een te grote overhead en draaide te weinig volume.'

Wel hoopt de vereffenaar dat een bedrijf de populaire lijnen van Antwerpen naar Londen City en eventueel Zürich overneemt. Concurrent Flybe besloot al elke dag in plaats van vier keer per week van Antwerpen naar Londen Southend te vliegen. De 85 werknemers van SHS Aviation Antwerp krijgen deze week al hun ontslag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect