Brusselse politici verslikken zich in FM Brussel

©BELGA

Het einde van de Brusselse ra- diozender FM Brussel botst op veel protest. Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD) trotseert moeizaam de storm.

'Ik heb de diepte van de reacties onderschat.' Dat bekende Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD) gisteren na de storm van kritiek op het einde van FM Brussel. De beslissing over de Brusselse stadszender past in een herstructurering van Vlaams-Brusselse Media (VBM), de vzw boven Brussel Deze Week, FM Brussel, TV Brussel en de website brusselnieuws.be.

Gatz wees erop dat FM Brussel weliswaar de sterkste community had, maar minder scoorde op vlak van bereik. Dat is nochtans moeilijk te objectiveren. Volgens de cijfers waarmee de vzw Vlaams-Brusselse Media adverteerders probeert te overtuigen, bereikt FM Brussel wekelijks meer dan 300.000 luisteraars en meer dan 27 procent van de Vlaamse Brusselaars.

Gatz stelt de methodologie achter die cijfers ter discussie. Hij haalde in het Vlaams Parlement cijfers aan van het meetinstituut CIM, waarin sprake is van een gemiddeld dagbereik van 2.000 à 3.000 luisteraars. Maar het CIM zegt dat die cijfers dateren van eind 2008 én dat ze niet representatief zijn omdat ze gebaseerd zijn op een veel te beperkte steekproef. Daarom meet het CIM het bereik van de zender niet meer.

Het gaat in ieder geval niet om een besparingsoperatie. FM Brussel krijgt jaarlijks 1,7 miljoen euro van de Vlaamse regering en 100.000 euro van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Dat geld wordt binnen de VBM geherinvesteerd in de andere kanalen, die op termijn onder een gemeenschappelijke naam zullen opereren.

Gatz moest alle wind zelf opvangen. Zijn coalitiepartnes CD&V en N-VA zijn kritisch over de hervormingsplannen. Zelfs Vlaams Parlementslid Lionel Bajart (Open VLD) noemde het einde van FM Brussel 'jammer'. En Pascal Smet (sp.a) overweegt zelfs het plan bij te sturen. Smet is in de VGC in Brussel bevoegd voor Cultuur en dus mee politiek verantwoordelijk voor de beslissing. 'Samen met Sven Gatz ga ik er bij de raad van bestuur op aandringen om goed te luisteren naar de opmerkingen van de redacties en de Brusselse community , en te bekijken wat er in de uitwerking van het plan moet worden bijgestuurd', zei Smet.

In de vzw gaat het intussen van kwaad naar erger. Het voltallige personeel eist nu het ontslag van CEO Michel Tubbax. 'We zijn niet tegen verandering, maar geloven niet dat dit de man is die de toekomst van de Vlaams-Brusselse Media kan verzekeren', luidde het in een gezamenlijke mededeling. 'Tubbax kijkt alleen naar cijfers en spreadsheets en vertrouwt blindelings op externe consultants. De expertise binnen de organisatie wordt niet gehonoreerd.'

Tubbax heeft een achtergrond in marketing en media en is bij de mediagroep Roularta verantwoordelijk geweest voor advertentiewerving. Het is ook Roularta dat de reclame werft voor VBM, en dat de stadskrant Brussel Deze Week drukt. Een waarnemer wijst erop dat de mediagroep er belang bij heeft indien de krant ontzien wordt.

Een vergadering van het personeel met Tubbax en voorzitter Marc Michils verslechterde gisteren enkel nog de situatie. 'Het plan van de raad van bestuur snijdt geen hout', zegt Eric Laureys, journalist van TV Brussel en vakbondsafgevaardigde. 'De krant moet sneller en dunner, terwijl televisie vooral een online gegeven wordt. De voorzitter weigert het plan on hold te zetten, terwijl het personeel unisono nee zegt.'

Ook in de radiosector worden vragen gesteld bij de beslissing. 'Ik kan me wel inbeelden dat het puur commercieel niet makkelijk is voor FM Brussel', zegt een kenner. 'Het aantal Nederlandstalige Brusselaars is klein, en ze zitten geklemd tussen de zenders van de VRT en Medialaan. Dan ben je verplicht om niches te zoeken en heb je overheidsfinanciering nodig. Maar men houdt te weinig rekening met de sociale opdracht van die zender en met de kweekvijver van talent die wegvalt.'

Gatz trok tot slot een parallel met de onderhandelingen over de nieuwe beheersovereenkomst voor de openbare omroep. 'De discussie over de toekomst van de VRT zal gelijklopend zijn', zei de minister in het Vlaams Parlement. In een telefonische toelichting benadrukte de minister dat hij niet hintte naar een eventuele verkoop van de radiozender MNM. 'Het medialandschap is in verandering', zei Gatz. 'Dat geldt voor de Vlaams-Brusselse media en voor de VRT. Ook daar zal in de toekomst meer crossmediaal worden gewerkt.'

Advertentie
Advertentie