CEO Twipe lanceert publicatietool voor mobiele magazines

De Vlaamse ondernemer Danny Lein, bekend van het digitale krantenplatform Twipe, stopt 250.000 euro in zijn nieuwe project magazine.live.

De verkoop van publiekstijdschriften mag dan onder druk staan, online wordt dat gecompenseerd door een enorm aanbod aan blogs en digitale publicaties. 'Wereldwijd zijn zowat een miljoen professionele bloggers actief. Maar ook zij krijgen het steeds moeilijker om te leven van de digitale reclame die ze op hun website kunnen verkopen, als gevolg van het toenemende gebruik van adblockers en de dalende prijzen van online reclame', zegt Danny Lein.

Met magazine.live wil hij hun een alternatief bieden. Via het nieuwe platform kan je aparte verhalen of complete magazines publiceren, met op termijn ook de mogelijkheid inkomsten te halen uit de verkoop aan lezers. 'In een volgende fase willen we het ook mogelijk maken via het platform crowdfunding te zoeken voor redactionele projecten', zegt Lein.

Magazine.live wordt vandaag officieel gelanceerd in een publieke bètaversie op de digitale conferentie The Next Web (TNW) in Amsterdam. Het nieuwe platform wil zich van blogplatforms als Wordpress of Medium onderscheiden met een 'mobile first'-aanpak en een extreme focus op eenvoud en gebruiksgemak, zowel voor schrijvers als voor lezers.

De technische basis voor magazine.live is het Twipe-platform, dat door professionele uitgevers zoals Mediahuis gebruikt wordt om digitale kranten en magazines te maken. De toeters en bellen werden eruitgehaald: je schrijft een artikel in vaste templates zonder veel mogelijkheden om de lay-out naar wens aan te passen. Het voordeel is dat iedereen het platform kan gebruiken. Je schrijft een titel en tekst, kiest een foto en klaar. Magazine.live vertaalt dat naar een magazineachtig formaat dat er vooral op mobiele toestellen vrij professioneel uitziet.

Dana Nastase en Ruben Gees, die de voorbije maanden het platform hielpen ontwerpen en testen, noemen magazine.live een 'Shopify voor mobiele content'. Shopify is een online platform waarmee ondernemers eenvoudig een webshop kunnen lanceren. 'We mikken niet alleen op journalisten, maar op iedereen die een passie heeft die hij of zij wil delen. Concurrerende platforms richten zich meer op professionele gebruikers, wij op een bredere groep.'

Magazine.live is geen app, maar mikt op de verspreiding van content via sociale media en chatapplicaties. De oprichters hopen dat zo ook steeds meer mensen het platform achter de artikels ontdekken. Een interessante doelgroep voor het jonge bedrijf kunnen allerlei verenigingen zijn die nu nog een ledenblad op papier verspreiden. Magazine.live biedt ze de mogelijkheid digitaal te gaan en zo te besparen op de kosten van drukken of kopiëren.

Magazine.live telt een achttal werknemers in de kantoren van Twipe. De voorbije maanden werd het systeem in een gesloten kring van 200 mensen getest, vanaf juni kan iedereen het uitproberen. De keuze en invoering van een betaalmodel en betaalsysteem komen nog later, wellicht in het najaar. Wellicht zullen gebruikers één editie gratis mogen publiceren, maar zullen ze moeten betalen voor regelmatige publicaties of voor extra opties zoals gebruiksanalyses.

Kort

Magazine.live is een nieuwe online publicatietool waarmee iedereen eenvoudig een digitaal magazine kan maken dat geschikt is voor mobiele toestellen.

Het platform gaat vandaag live. De komende maanden willen de oprichters het voort uittesten en een betaalsysteem invoeren. Daarmee zullen kleine uitgevers ook abonnementen kunnen verkopen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content