Carrefour strijdt mee om onlineshopper

Carrefour opent een honderdtal extra afhaalpunten voor internetbestellingen en focust nog meer op leveringen aan huis. Het werpt zich zo in de strijd met de andere supermarkten om de onlineshopper.

De supermarktketen Carrefour heeft 84 winkels waar u internetbestellingen kunt ophalen. Tegen het einde van het jaar moeten dat er zo'n 180 zijn. Het breidt eveneens de leveringen aan huis uit. Die thuisleveringen zullen ook sneller gebeuren, van sommige winkels zullen de boodschappen al binnen twee uur op uw stoep staan.

De winkelketen trekt resoluut de kaart van online boodschappen omdat steeds meer klanten hun voeding en drank op het internet bestellen. De trend van online boodschappen is al enkele jaren aan de gang in het buitenland, maar rukt nu ook op in ons land. Nederland heeft een virtuele supermarkt PicNic die enkel online toegankelijk is en boodschappen gratis aan huis levert. In een jaar tijd ging de supermarkt van 4.000 naar ruim 24.000 klanten.

België kon niet achterop blijven. BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, gaf eerder deze week verrassende cijfers vrij over de e-commerce. Tijdens de eindejaarsperiode werd voor 2,2 miljard euro online aangekocht in ons land. Daarvan ging liefst een derde naar eten en drank. De categorie kleding en schoenen, traditioneel de populairste online producten, werd van de troon gestoten.

Colruyt was tot nog toe de supermarkt met de meeste afhaalpunten: het heeft er zo'n 180. Jaarlijks probeert het er een tiental aan toe te voegen. Delhaize heeft zo'n 130 afhaalpunten, de online supermarkt Wink van Louis Delhaize heeft er een tiental.

Hinkt Delhaize achterop? Niet echt, de supermarktketen besliste in september volop voor thuisleveringen te gaan. In tegenstelling tot Colruyt, dat voor het afhaalmodel kiest. 'Een verrassende keuze van Delhaize, maar blijkbaar geeft het plankgas in de thuisleveringen om marktaandeel te winnen', stelt retailexpert Gino Van Ossel.

Carrefour wedt op twee paarden tegelijk: afhaalpunten en leveringen aan huis. Dankzij een samenwerking met Bpost worden aan-huisleveringen flexibeler. Carrefour werkt nu al met combo, de boodschappendienst van Bpost, maar zal ook een beroep doen op de mobiele app Bringr van Bpost, die privékoeriers inschakelt. Het zal Bringr testen in acht hypermarkten en Carrefour Markets. Wie voor middernacht bestelt, krijgt de volgende dag vanaf 11 uur zijn boodschappen thuis toegestuurd.

De dienstverlening wordt ook uitgeprobeerd in negen Express-winkels. Als u tijdens de openingsuren van de winkel een bestelling plaatst, staat die binnen twee uur aan uw deur.

Carrefour was in 1998 de eerste supermarkt die in ons land met onlinebestellingen begon, toen nog onder de naam GB. Klanten konden op het internet hun boodschappenlijstje doorgeven aan de virtuele supermarkt Ready en hun aankopen vervolgens ophalen in drive-ins op uitvalswegen rond Brussel. Ready was zijn tijd ver vooruit en bestaat intussen niet meer.

'Carrefour is in België de derde winkelketen die zich roert, na Colruyt en Delhaize', zegt Van Ossel. 'Internetwinkelen is nog niet rendabel, maar de supermarktketens kunnen niet achterblijven. Anders dreigen ze marktaandeel te verliezen.'

Colruyt-CEO Jef Colruyt vertelde een jaar geleden in een interview met De Tijd dat hij niet geloofde in gratis leveringen van online aankopen omdat die nooit winstgevend kunnen zijn. Colruyt kiest daarom voor afhaalpunten. 'Het is duidelijk dat leveren aan huis een supermarkt veel kost. Het gaat om transport- en loonkosten, maar ook het afhaalmodel is niet altijd kostenefficiënt', zegt Van Ossel. 'Het is goedkoper om online bestellingen in de winkel te verwerken dan met een centrale voorraad voor de internetklanten te werken, maar dan nog blijft het duur.'

Toch is het volgens de retailexpert niet onmogelijk. Van Ossel: 'Wat niet rendabel is, kan het worden. Als er maar voldoende volume wordt besteld.' Hij geeft twee voorbeelden. 'In het Verenigde Koninkrijk is de online supermarkt Ocado een mooi voorbeeld. Het is beursgenoteerd en rendabel. Dichter bij huis slaagt ook Albert Heijn erin in sommige Nederlandse steden positief te draaien. Het doet er alles aan om zijn concurrent Jumbo voor te zijn en voldoende klanten voor zich te winnen. Dat loont.'

Kort

Carrefour komt zijn internetklanten tegemoet en krikt het aantal afhaalpunten op. Bovendien wil het meer aan huis leveren. Het hoopt zo marktaandeel te veroveren. Online boodschappen zijn vandaag nog niet winstgevend voor de supermarkten, maar ze leveren wel klanten op.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect