'De strijd om de ultieme bankenapp is pas begonnen'

De bankier klust bij. Belfius lanceerde onlangs een platform om snel een klusjesman te vinden. ©Hollandse Hoogte / Stijn Rademaker

Van klusjesdiensten tot je parkeerplaats betalen met de smartphone: de Belgische grootbanken pakken uit met de meest uiteenlopende diensten om klanten te winnen. KBC is nu aan zet met een nieuwe tool voor ondernemers.

De bank-verzekeraar KBC broedt op nieuwe diensten die kmo's moeten helpen afkicken van hun papierverslaving. Hoewel iedereen de mond vol heeft van digitalisering, wordt een heel groot deel van de verkoopfacturen tussen ondernemingen op papier verwerkt. Volgens sommige studies gaat het om bijna de helft van alle facturen.

KBC wil zijn kmo-klanten nu helpen om vlotter elektronische facturen te versturen en te beheren. Met dat doel voor ogen heeft de bank onlangs Soluz.io opgericht, een joint venture met het Mechelse IT-bedrijf Arco Information. Een verband met de ter ziele gegane Dexia-aandeelhouder is er niet.

'Arco Information heeft vandaag al elektronische facturatiediensten voor grote klanten, waaronder winkelketens als Carrefour en de federale overheid', licht een woordvoerster van KBC het nieuwe initiatief toe. 'Wij gaan die nu ook integreren in het onlinedashboard dat onze kmo-klanten vandaag al online of via hun tablet kunnen raadplegen. Vanaf begin volgend jaar zou het mogelijk moeten zijn om via ons platform facturen te digitaliseren en elektronisch te verzenden. Op termijn behoren nog meer diensten tot de mogelijkheden. En niets sluit uit dat we later nog met andere partijen gaan samenwerken.'

Open banking

Het nieuwe initiatief van KBC komt niet uit de lucht gevallen. De jongste jaren werken de Belgische grootbanken steeds intensiever aan wat in de branche 'open banking' wordt genoemd. Ze zetten steeds nadrukkelijker in op niet-financiële diensten en samenwerking met andere spelers om de klanten zo veel mogelijk aan zich te binden.

KBC maakte het een tijd geleden voor zijn klanten al mogelijk hun parkeerplaats en een ticket bij De Lijn te betalen met de mobiele bankapp. ING België biedt zijn kmo-klanten met Invoice Solutions al een tijd gelijkaardige diensten aan als Soluz.io van KBC. Hello Bank, een dochter van BNP Paribas Fortis, kondigde eerder al aan dat zijn app weldra wordt uitgebreid met nieuwe budgettools. En Belfius pakte eerder deze maand uit met Jaimy, een platform waarmee zowel klanten als niet-klanten sneller een loodgieter of schilder kunnen vinden.

Volgens Jeroen Dossche, managing partner bij de consultant Capco, is dit nog maar het begin. 'Het gevecht tussen de grootbanken om de aantrekkelijkste app is eigenlijk pas losgebarsten', vindt hij. 'Banken lijken nog maar net te beseffen dat louter producten verkopen zoals woonkredieten, spaarformules of zelfs duurzame beleggingen niet volstaan om extra inkomsten aan te boren en klanten aan zich te binden. Ze zullen zich steeds meer profileren als een soort dienstenleverancier, die wil inspelen op andere dan financiële behoeften van hun klanten. KBC en Belfius zijn vandaag het competitiefst, maar BNP Paribas Fortis en ING pakken weldra zeker ook uit met nieuwe diensten.'

Bestaat het gevaar niet dat je als klant gebombardeerd dreigt te worden met allerlei digitale snufjes zonder veel toegevoegde waarde? 'Dat risico bestaat zeker. Banken zullen er streng op moeten toezien dat ze met een relevant aanbood naar hun klanten stappen. Zeker met de PSD2-richtlijn in aantocht, de Europese betaalrichtlijn die niet-banken vlotter toegang geeft tot de rekeninginformatie van klanten.'

Winnaar

Door die nieuwe richtlijn krijgen niet-banken vanaf volgend jaar vlotter toegang tot de betaalinformatie van hun klanten. 'Waar dat toe kan leiden, zie je in het Verenigd Koninkrijk, waar niet-banken nu al toegang hebben tot betaalgegevens. Daar zie je hoe een app als Monzo, die aanvankelijk werd ontwikkeld om snel rekeningen te betalen, geleidelijk de plaats van traditionele spelers inneemt. Door de betaalgegevens te analyseren werd Monzo steeds relevanter voor zijn klanten omdat ze via de app ook konden vernemen wanneer ze een voordeliger treinticket konden kopen of een interessanter abonnement konden sluiten met hun energieleverancier.'

'Als je als grootbank met de informatie die je verzamelt nieuwe diensten aanbiedt, kan je relevant blijven en uiteindelijk als winnaar uit de bus komen.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content