'Dit is de dood van Bombardier in een stappenplan'

De vakbonden van Bombardier in Brugge zijn misnoegd over de aankondiging gisteren dat bij de Brugse fabriek van de Canadese treinbouwer 160 van de 475 jobs zullen verdwijnen.

Als het aan de directie ligt, moeten 90 arbeiders en 70 bedienden vertrekken. 40 tijdelijke contracten zullen niet worden verlengd.

De bonden reageren verontwaardigd op de aankondiging. 'Dat er acties volgen, lijkt me zo goed als zeker', zegt Henk Deprez van de vakbond ABVV. 'Deze beslissing is een mes in onze rug. Jarenlang werd de Brugse fabriek geloofd om haar kwaliteit en efficiƫntie en nu is er dit. Toen de directie het personeel passeerde, werd ze uitgejouwd. Niet meer dan terecht, vind ik.'

Gisterochtend was het personeel niet aan de slag gegaan, omdat het slecht nieuws vermoedde. Ook maandag wordt niet gewerkt.

De bonden denken dat dit het begin van het einde is voor Bombardier. 'We stellen ons de vraag of de nieuwe strategie onze fabriek kan redden', zegt Deprez van het ABVV. 'Men is hier de dood van Bombardier Brugge aan het uitschrijven, weliswaar in een stappenplan', aldus ACV-vakbondsman Steven Bogaert.

De vestiging moet afslanken omdat de fabriek in Brugge gedegradeerd wordt. In maart kondigde de directie van Bombardier aan dat de fabriek in Brugge haar positie als 'lead site' verliest. Concreet betekent dat dat de Brugse fabriek vanaf volgend jaar de Franse Bombardier- fabrieken ondersteunt. Daardoor zal het bedrijf niet meer geleid worden vanuit Brugge, maar vanuit het Noord-Franse Crespin.

In Brugge verdwijnen taken, omdat de fabriek zich zal specialiseren in bepaalde activiteiten, zoals de eindassemblage van voertuigen, het testen en in dienst stellen.

Bombardier hoopte dat het 146 trams voor de vervoersmaatschappij De Lijn mocht maken. Dat contract werd toegekend aan het Spaanse bedrijf CAF, maar Bombardier trok naar de Raad van State om het order te annuleren. Gisteren raakte bekend dat er vermoedelijk op 31 mei duidelijkheid komt over die bestelling. Het dossier staat dan op de agenda van de raad van bestuur van de Vlaamse openbaarvervoersmaatschappij.

Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel wordt de gunningsbeslissing gedetailleerder uitgewerkt en opnieuw voorgelegd aan de raad van bestuur, ofwel moet de marktbevraging worden overgedaan. In het laatste geval zou de bestelling 1,5 tot 2 jaar vertraging oplopen.

De Brugse burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) vindt dat de Vlaamse en de federale regering niet genoeg hebben gedaan om Bombardier te overtuigen. Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (sp.a) uit Brugge wil dat Bombardier de beloftes rond het order van de NMBS nakomt, namelijk de volledige bouw van 445 dubbeldektreinen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content