Drankencentrales klitten samen om relevant te blijven

©Kristof Vadino

Prik & Tik is in enkele jaren tijd de grootste drankhandelketen van Vlaanderen geworden. Inmiddels sloten al 115 drankencentrales zich aan bij de coöperatie in de hoop een aantrekkelijk alternatief te vormen voor de supermarkt.

Drankencentrales kampen met een oubollig imago. Jongeren kopen water, frisdrank, bier en andere alcoholische dranken vooral in supermarkten. 'Wij trekken momenteel vooral iets oudere klanten aan', geeft Filip Sevens, de CEO van de drankhandel Prik & Tik, toe. 'De supermarkten besteden meer en meer aandacht aan hun drankenaanbod.' Vooral Colruyt is een populaire bron van drank.

Om relevant te blijven, meer te kunnen investeren in promotie en goedkoper drank te kunnen inkopen, hebben steeds meer van de 600 Belgische drankencentrales zich verenigd. Prik & Tik is zo'n coöperatieve organisatie. 115 drankencentrales zijn in de formule ingestapt en zijn nu mede-eigenaar van Prik & Tik.

Daardoor heeft die groep zich in sneltreintempo op de kaart gezet in Vlaanderen. Tien jaar geleden bedroeg de omzet amper 17 miljoen euro, in 2015 124,3 miljoen euro. Dit jaar zal Prik & Tik naar verwachting afkloppen op 130 miljoen euro. Het nummer twee, Districo, ook een coöperatief bedrijf, boekt zo'n 50 miljoen euro omzet (lees kader).

De aangesloten centrales betalen het bedrijf een vaste maandelijkse lidmaatschapsvergoeding. In ruil kunnen ze door schaalgrootte drank inkopen tegen lagere prijzen dan wanneer ze op hun eentje met Coca-Cola of AB InBev zouden onderhandelen. 'Ons groepsconcept is: drank inkopen bij alle drankenleveranciers en met geen of een kleine winstmarge doorverkopen aan onze leden', zegt Sevens.

Het van oorsprong Kempense bedrijf is door zijn forse groei in de afgelopen jaren in heel Vlaanderen actief. Een groot deel van de groei kwam er nadat de onderneming twaalf jaar geleden fuseerde met een West-Vlaamse en twee jaar geleden met een Oost-Vlaamse concurrent. Beide waren net als Prik & Tik coöperatieve organisaties.

De winst die het bedrijf maakt, vloeit naar de leden. Enkele honderdduizenden euro's komen in de boeken van Prik& Tik terecht. Vorig jaar ging het om 540.000 euro. Die investeert Prik & Tik in zijn twee kerntaken: drank inkopen en leveren en een bekende naam worden. Van de 115 leden hebben 83 het logo van Prik & Tik aan hun gevel hangen. 32 handelaars werken met hun eigen merknaam en logo, maar ze kopen wel hun drank via Prik & Tik.

Prik & Tik is naast een drank- inkoper ook een marketingbedrijf. Door zich Prik & Tik te noemen, surfen de lokale handelaars mee op de nationale bekendheid van het merk. 'We investeren de jongste jaren veel in marketing op nationale tv- en radiozenders. Acht jaar geleden kende amper 20 procent van de Vlamingen ons. Intussen zitten we aan 70 procent', zegt Sevens. 'Mijn doel is dat alle Vlamingen ons kennen en meteen aan ons denken als het over drank kopen gaat.'

Aangezien Prik & Tik een samenwerkingsverband is, hebben de drankenhandelaars veel vrijheid. 'We sluiten zelfs geen contracten met hen af. Daar houd ik niet van', zegt Sevens. 'Elke handelaar kan gaan wanneer hij wil.'

De leden kiezen zelf hoe ze hun winkel inrichten en hoeveel ze erin investeren. De kosten van vernieuwingen moeten ze uit eigen zak betalen. Maar in de toekomst zal Prik & Tik enkele minimumregels invoeren. 'Het gaat om standaarden waaraan handelaars moeten voldoen om bij Prik & Tik te horen. Als ze die niet halen, zullen we evalueren wat de volgende stappen zijn. Een uitsluiting kan een laatste optie zijn.' Maar Sevens is er gerust in. 'Wie zijn winkel vernieuwt en daardoor meer klanten over de vloer krijgt, plukt snel de vruchten van zijn investering.'

Sevens wil de winkels moderner maken, want terwijl sommige Prik & Tiks moderne winkels zijn, lijken andere op kale magazijnen met onoverzichtelijke rekken.

Om jongeren te bereiken wil Prik & Tik ook beginnen met een webwinkel. 'Op dit moment hebben we die nog niet, maar we maken er werk van', zegt Sevens.

Ook voor die plannen zal hij een draagvlak moeten creëren bij zijn leden. 'Binnenkort wil ik naar onze leden trekken om hen voor te stellen hoe wij onze webshop zien. Ik wil werken met een model waarin mensen online drank bestellen en wij het via een externe logistieke partner aan huis leveren. Dat valt perfect te regelen via onze winkels, die netjes verspreid zijn over heel Vlaanderen.'

Naast plannen voor e-commerce heeft Prik & Tik ook plannen om meer winkels te openen. Of beter gezegd: om meer drankhandelaars te overtuigen zich bij zijn bedrijf aan te sluiten. 'Grote fusies zoals vroeger zijn weinig realistisch, want de kaarten zijn verdeeld. Maar er is ruimte om individuele handelaars te overtuigen. Her en der zijn er nog witte vlekken in ons winkelbestand. Van Oostende tot Neerpelt zijn er nog mogelijkheden.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect