Duizenden Belgen eisen schadevergoeding van Ryanair

Ryanair beschouwt de recente stakingen als overmacht en weigert daarom schadevergoedingen te betalen. ©© EPA

Een kleine 4.000 Belgische reizigers eisen een schadevergoeding van Ryanair na de recente stakingen, goed voor zeker 1 miljoen euro aan ingediende schadeclaims. Dat blijkt uit een rondvraag door De Tijd.

Het gaat om gedupeerden die een gespecialiseerde claimorganisatie in de arm hebben genomen. Zulke organisaties staan de passagiers bij om een schadevergoeding voor een geschrapte of fors vertraagde vlucht te krijgen, in ruil voor een percentage bij uitbetaling. De schadeclaim ligt doorgaans tussen 250 en 300 euro.

Bij Claim It hebben 1.800 passagiers een dossier tegen Ryanair ingediend, goed voor 500.000 euro. EUclaim telt 1.653 Belgische passagiers met een dossier tegen de Ierse lagekostenmaatschappij, goed voor een waarde van 449.250 euro. Bij Happy Flights hebben 470 gedupeerden een dossier geopend. De compensatieclaims lopen op tot 140.000 euro.

Dat brengt de teller op 3.923 Ryanair-gedupeerden, goed voor een claimbedrag van bijna 1,1 miljoen euro, nog los van rechtstreekse claims en procedures via andere organisaties.

Of de gedupeerde klanten het geld daadwerkelijk krijgen, is een groot vraagteken, want Ryanair toont zich allerminst inschikkelijk. CEO Michael O'Leary steekt ook niet weg dat hij een hekel heeft aan de claimorganisaties en ging gisteren op een persconferentie in de tegenaanval.

'Ga niet in zee met de professionele claimjagers, die uiteindelijk met 40 à 45 procent van de opbrengst van de claim aan de haal gaan. Die moeten worden aangepakt', verklaarde hij in Brussel. Dat cijfer klopt volgens de organisaties niet. Ze vragen 25 tot 29 procent, plus circa 25 euro dossierkosten.

Het spel wordt erg juridisch gespeeld. 'Ryanair neemt geen vorderingen in behandeling die door een derde partij worden ingediend, zonder dat de passagier eerst de claim direct bij Ryanair heeft ingediend', staat in de algemene voorwaarden bij een ticketaankoop.

Volgens de claimorganisaties moeten de gedupeerden er niet op rekenen dat Ryanair spontaan met een minnelijke schikking over de brug komt. 'Alle zaken zullen voor de rechter komen', zegt de Steven Willems, CEO van Happy Flights. 'Met die harde houding is Ryanair toch een uitzondering onder de luchtvaartmaatschappijen.'

Ryanair beschouwt de stakingen van de voorbije maanden als overmacht. 'Omdat de annulaties veroorzaakt zijn door buitengewone omstandigheden is een schadevergoeding niet verplicht', zei O'Leary. Dat is het bekende standpunt. Het bedrijf zegt de Europese wetgeving 'volledig na te leven' door getroffen klanten overgeboekt of terugbetaald te hebben.

Volgens de claimorganisaties schendt Ryanair de Europese afspraken wel. 'Ryanair is het slechtste jongetje van de klas als het gaat om het respecteren van passagiersrechten. Een schande. Waarom grijpt de Belgische overheid niet in met boetes?', zegt Ralph Pais, de CEO van Claim It.

Niet alleen in België, maar ook elders in Europa dienen duizenden gedupeerden een claim in. De som van al die claims wordt geschat op 20 tot 40 miljoen euro.

O'Leary benadrukte nog dat de algemene voorwaarden voor Belgische reizigers niet aangepast zijn. De consumentenorganisatie Test Aankoop maakte vorige week bekend dat ze een ingebrekestelling naar Ryanair gestuurd heeft, omdat de kleine letters doen uitschijnen dat klachten voortaan alleen bij een Ierse rechtbank ingediend kunnen worden.

'Test Aankoop verkoopt onzin', verklaarde O'Leary. 'Belgische passagiers moeten met klachten helemaal niet naar Ierland, ze kunnen daarvoor naar een Belgische rechtbank trekken.'

'Het klopt dat het toepasselijk recht nog altijd het Belgisch wetboek is, maar Ryanair maakt de bewoordingen moeilijk om de passagiers te misleiden. De modale reiziger leest in de kleine letters alleen dat Iers recht van toepassing is', reageerde Simon November, de woordvoerder van Test Aankoop, gisteren.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect