Een peloton trucks verbruikt fors minder

Drie Volvo-trucks rijden in pelotonmodus over de E19. ©Photo News

Pelotonrijden met vrachtwagens lijkt veel voordelen te hebben, maar er bestaan nog minstens evenveel uitdagingen, erkennen de producenten die met het systeem experimenteren.

Van de automobielfederatie Febiac tot het Vlaamse Instituut voor de Logistiek. De Vlaamse logistieke en transportwereld keek gisteren reikhalzend uit naar de eerste publieke tests met de techniek van het 'pelotonrijden'.

Zeker voor lange afstanden en op snelwegen kan het interessant zijn om vrachtwagens aan elkaar te koppelen, met elkaar te laten communiceren en er automatisch functionerende voertuigen van te maken. Maar naast de voordelen zijn er ook nog heel wat problemen, klinkt het bijna overal. Een overzicht van de voordelen en de resterende obstakels.

1> Het verbruik van de vrachtwagens daalt

De term 'peloton' is niet toevallig gekozen. Net zoals een wielrenner in het midden van het peloton minder wind vangt, krijgt ook de tweede of de derde truck van een 'platoon' minder weerstand. Hij verbruikt daardoor gevoelig minder brandstof. Dat voelt de geplaagde transportsector in de portemonnee, maar het betekent ook een ecologische winst.

De verschillende producenten maken zich sterk dat op termijn 10 tot 15 procent minder verbruikt zal worden. Ook de uitstoot van schadelijke stoffen kan met zeker 10 procent naar omlaag. Dat is voorlopig de meest concrete winst die het pelotonrijden met zich meebrengt.

2> Een computer veroorzaakt minder ongevallen

90 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten, herhaalden alle prominenten gisteren in koor. Door alleen in de eerste truck een actieve chauffeur te plaatsen, kunnen er minder menselijke fouten gemaakt worden.

In tegenstelling tot een mens wordt een digitale bestuurder ook niet moe. Al gaf Volvo toe dat er wel eerst nog hard moet worden gewerkt aan een stevige elektronische defensiemuur zodat het systeem niet kan worden gehackt.

3> Minder files, de weg wordt efficiënter gebruikt

De kern van het pelotonrijden is dat de vrachtwagens te allen tijde een vooraf bepaalde afstand aanhouden. Voorlopig hanteren de producenten daarvoor een afstand die overeenstemt met het traject dat gedurende 0,5 à 1 seconde wordt afgelegd bij een gemiddelde snelheid van 80 kilometer per uur.

Dat komt neer op 11 à 22 meter, flink minder dan de nu voorgeschreven afstand van 50 meter. Als die constant wordt aangehouden, worden de snelwegen een pak efficiënter gebruikt. Dat betekent dus minder files. 'Het is eigenlijk een soort van blokrijden, je gebruikt de weg efficiënter', legde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) uit. Ook het harmonica-effect blijft uit.

4> Er is nog heel wat werk op technologisch vlak

Een peloton vrachtwagens zit vol technologie, zoals een radar vooraan elke vrachtwagen, een gps-systeem en een draadloze verbinding.

Vooral die draadloze verbinding moet betrouwbaar zijn. Langs die weg geven de trucks de boodschap door om te remmen of te versnellen. Op langere termijn kan 5G, de nieuwste en supersnelle generatie van mobiel internet, een rol spelen. Maar de uitrol van die technologie wordt pas in 2018 verwacht.

5> Het zal nog wat duren voor het sociaal aanvaard is

Het is niet evident een kolonne vrachtwagens die het gros van de tijd aan elkaar gekoppeld zijn de weg op te sturen. Dat is een impressionant lange mastodont. Auto's kunnen wel ongehinderd invoegen, waarna de ketting ontkoppelt en de chauffeurs in de volgtrucks weer zelf moeten sturen.

Toch is de grote vraag hoezeer dat de andere weggebruikers kan hinderen. Weyts merkte gisteren op dat in bepaalde gevallen een peloton zo lang kan worden dat de vrachtwagens auto's langs rechts gaan inhalen. Dat is een schending van onze wegcode.

6> De rol van de chauffeur wordt anders

De chauffeurs in de volgtrucks krijgen een heel andere invulling van hun werk. Vroeger moesten zij zelf bij de pinken blijven. Nu valt remmen en versnellen weg en moeten ze enkel nog actief sturen. Dat vernauwt hun taak, terwijl ze wel erg gefocust moeten blijven. Ze kunnen immers altijd gevraagd worden om het systeem weer over te nemen.

Een ander risico voor de chauffeurs in de volgtrucks is dat van de 'tunnelvisie'. Ze zullen voortaan erg kort op de eerste truck zitten en hebben dus weinig benul van de weg en de rijomstandigheden. De producenten proberen dat euvel op te lossen. Zo wil Volvo in de cabine van de volgtrucks een interface plaatsen waarop de chauffeur de beelden kan oproepen die de chauffeur van de eerste truck ziet.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content