Facebook lanceert 'de meest opdringerige overeenkomst ooit'

Alles wat u deelt op Facebook mag commercieel gebruikt worden. ©REUTERS

Gebruikt u Facebook? Hou er dan rekening mee dat het zijn gebruikersvoorwaarden vernieuwt. De sociaalnetwerksite stelt de introductie van zijn privacyvoorwaarden uit tot 30 januari, maar ze zijn wel al bekend.

1Wat verandert er vanaf 30 januari voor u?

Facebook zal vanaf 2015 standaard uw locatie kunnen volgen, op basis van uw smartphone of een ander toestel. Ook uw surfverkeer wordt getraceerd. Facebook volgt u dus eigenlijk overal, ook op andere websites. Daarnaast heeft Facebook toegang tot de contacten uit uw adresboek en de data die u via andere toepassingen, zoals Whatsapp of Instagram, verstuurt.

Helemaal nieuw zijn die ingrepen niet. Facebook registreerde eerder ook al een en ander van uw handelingen op internet, maar nu is alles een stuk helderder en omvatten- der. De nieuwe gebruikersovereenkomst van Facebook laat alvast aan duidelijk niets te wensen over. 'We verzamelen onder meer gegevens over de websites die jij bezoekt', valt er te lezen.

2Waarom doet Facebook dat?

Facebook wil zo veel mogelijk over u te weten komen om zijn klanten (adverteerders) te behagen. Die kunnen u dan nog beter benaderen. Hoe beter de advertenties, hoe tevredener de klanten zijn en hoe meer reclameopbrengsten. Want advertenties zijn de belangrijkste inkomstenbron voor het bedrijf. De nieuwe gebruikersvoorwaarden moeten dat ondersteunen. Ze vormen een raamwerk waar het sociale netwerk de komende maanden en jaren in kan functioneren.

3Is dit uitzonderlijk?

Het Londense advocatenbureau Simons Muirhead & Burton omschreef de nieuwe voorwaarden onlangs als 'de meest opdringerige overeenkomst ooit gezien'. De nieuwe gebruiksvoorwaarden gaan ver, omdat u als gebruiker uw intellectuele rechten afstaat. Ook al ligt dat in lijn met hoe Facebook in het verleden werkte.

Toch is het niet uitzonderlijk dat een internetdienst uw locatie registreert. Andere diensten doen dat ook al. Gebruikt u bijvoorbeeld Gmail op een Android smartphone, dan brengt een bedrijf als Google nu ook al uw locatie in kaart. Waardoor ook Google beter weet waar u bent geweest dan u zelf ooit kan onthouden.

4Valt er aan te ontsnappen?

Dat is het opmerkelijke bij Facebook: u kan eigenlijk niet ontsnappen aan die nieuwe voorwaarden, zoals die voor locatietracking. Zich aanmelden op het netwerk volstaat. Op internet circuleren wel softwaretoepassingen of apps die uw dataverkeerbeheer maskeren om aan het alziende oog van Facebook te ontkomen. Maar installeert u die, hou er dan ook rekening mee dat de garantie van uw smartphone waarschijnlijk vervalt.

Facebook gebruiken betekent sowieso dat u zich schikt naar de nieuwe gebruikersvoorwaarden. Dat impliceert dus dat u per definitie inzicht geeft in uw locatie en dat u ook uw intellectuele eigendom afstaat. Alles wat u deelt op dit sociaal medium mag commercieel gebruikt worden. Daardoor kan het sociale netwerk bijvoorbeeld ook uw persoonlijke foto's voor commerciƫle advertenties gebruiken. Al benadrukte de Beneluxmanager van Facebook in een interview met de Nederlandse NOS dat zoiets alleen zou kunnen na goedkeuring door de gebruiker zelf.

Nieuw zou zo'n commercieel gebruik niet zijn. Zo zagen gebruikers in het verleden al hun naam en profielfoto verschijnen bij advertenties op Facebook, omdat ze de Facebook-pagina van het bedrijf achter de advertentie leuk vinden. Ze waren daar niet voor gewaarschuwd en konden het toen ook niet ongedaan maken.

5Waarom valt er als Duitser aan te ontkomen?

Duitsland krijgt als enige land in Europa een uitzondering op de nieuwe gebruikersvoorwaarden. Hoe komt dat? Alle landen in Europa zien Facebook als een Europees bedrijf, omdat het Europese hoofdkwartier in Ierland (een EU-lidstaat) is gevestigd, en de lokale privacywetgeving er van tel is.

De Duitsers beschouwen, op basis van een beslissing van de hoogste Duitse rechter eerder dit jaar, Facebook als een Amerikaans bedrijf. Dat ligt buiten Europa, waardoor de Duitse privacywetgeving telt, en die is veel strikter. De Duitse rechter baseerde zich daarvoor op het feit dat de meeste van uw data zich fysiek ook effectief in de VS bevinden. Facebook opende overigens maar vrij recent een eerste datacenter in Europa, meer bepaald in Zweden.

Overigens duiken ook in andere Europese landen initiatieven op tegen de nieuwe voorwaarden. De privacywaakhond van de Nederlandse overheid heeft een onderzoek geopend naar de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook, met als doel ze op te schorten.

6Helpen uw privacy- instellingen op Facebook?

'Via de Facebook-instellingen kan ik mijn privacy bepalen', is een vaak gehoorde stelling. Dat klopt. U kan daar tot op zekere hoogte wel iets afblokken of regelen. Maar het gaat dan vooral over wat anderen met u op Facebook doen, zoals u taggen (zoals uw naam vermelden bij foto's) of iets op uw timeline schrijven. U kan in zekere zin wel instellen wat andere Facebook-gebruikers met u doen, maar hebt weinig of geen vat op wat Facebook met uw data doet.

7Werkt een juridische bepaling op mijn Facebook-status?

De afgelopen weken plaatsten heel wat Facebook-gebruikers een bepaling als status update, teneinde hun intellectuele rechten op te eisen. Maar dat heeft weinig zin. Iedereen die nog een Facebook-account heeft, gaat automatisch akkoord. Met die account geeft u al toestemming aan de (nieuwe) bepalingen.

Zo'n juridische bepaling is daardoor niet veel meer dan een virtuele variant van een spandoek in een voetbalstadion. U geeft op die manier wel lucht aan uw ongenoegen over de gang van zaken, maar u bent wel in het stadion.

Lees de gebruikers- voorwaarden op https://www.facebook.com/ about/terms-updates

Advertentie
Advertentie