1

Facebooks virtuele laagje opent massamarkt voor AR

Mark Zuckerberg stelde op de Facebook-conferentie F8 de AR-filters in Messenger voor. ©AFP

Facebooks gebruik van augmented reality (AR) met ludieke filters in de berichtenapp Messenger brengt de technologie een stap dichter bij de consumentenmarkt.

Mark Zuckerberg, de 32-jarige CEO van Facebook, trekt volop de kaart van augmented reality (AR). Op de jaarlijkse conferentie F8 van Facebook dinsdag, liet hij weten dat Facebook in al zijn apps AR-functies toevoegt. Het laat zo zijn 2 miljard gebruikers kennismaken met de technologie.

Augmented reality is volgens velen de stap na virtuele realiteit (VR). Er is niet langer een afgesloten virtuele ruimte zoals bij VR, maar een virtueel laagje, dat over de werkelijkheid geschoven wordt. AR zou daardoor veel toegankelijker zijn en meer toepassingen kunnen krijgen in het dagelijks leven. Tim Cook, de CEO van Apple, toonde al zijn vertrouwen in AR. Volgens hem 'sluit VR iemand af van de wereld, waardoor het een kleiner marktpotentieel heeft dan AR.'

Zuckerbergs presentatie van de AR-filters luidt een nieuw tijdperk in, al zijn ze niet de eerste toepassing van AR. Nagenoeg alle grote techbedrijven zitten op de trein van augmented reality. Microsoft, Google en volgens geruchten ook Apple ontwikkelen een bril om dat virtuele laagje op te roepen. De berichtenapp Snapchat en het sociale netwerk Facebook steken nu in hun applicaties een virtuele filter via de camera van de smartphone.

Er zijn ook nieuwe spelers, zoals Magic Leap. Het Amerikaanse bedrijf haalde 1,4 miljard dollar op om een AR-bril te ontwikkelen, een directe concurrent voor Microsofts Hololens, maar blijft er verder geheimzinnig over. Onder meer Google en Alibaba Group, de holding achter de Chinese webshop, investeerden in de start-up. Het is niet bekend wanneer Magic Leap met zijn AR-bril naar buiten komt.

De filters bij Snapchat en Facebook voegen een tweedimensionale virtuele laag aan een beeld toe. Die laag herkent de beelden via de camera en past zich daaraan aan. Beweegt het beeld, dan beweegt de virtuele laag mee. Microsofts Hololens en Magic Leap gaan een stap verder en brengen via de bril digitale driedimensionale objecten naar de huiskamer. De drager van de bril kan interageren met het 3D-object.

Zuckerbergs enthousiasme voor de technologie geeft AR zeker een boost. Toch zullen we binnenkort niet allemaal met AR-brillen rondlopen. Bij AR draait het, net zoals bij VR, om feilloze hard- en software en genoeg materiaal en toepassingen om consumenten te overtuigen. AR mist nog beide.

'De brillen beperken het zicht nog zoals ooglappen bij paarden', zegt Benny Lauwers, de CEO van Viu More, een bedrijf uit Merelbeke dat AR-toepassingen voor bedrijven ontwikkelt. Dat kan leiden tot onveilige situaties in de buitenwereld. 'Er is ook nog veel terughoudendheid tegenover de Hololens. Men weet nog niet goed hoe die te gebruiken.'

Het onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat niet de consumentenmarkt, maar de zakelijke wereld de drijvende kracht achter AR wordt. Zowel Google als Microsoft oriënteert zich naar dat marktsegment. Ook Viu More richt zich op bedrijven met AR-toepassingen zoals inspectiechecklists via de tablet en een samenwerkingsplatform tussen experts en bedrijven.

De grote massa zal AR leren kennen door de filters van Facebook. Volgens Lauwers zegt de technologie mensen nog niets en zijn ze bang om de brillen uit te proberen. 'Ze weten niet hoe ze te gebruiken en of ze wel mee zullen kunnen met de nieuwste snufjes.' Door AR naadloos in te passen in de door miljarden gebruikte berichtenapp Messenger zullen mensen de technologie beter begrijpen. 'Dankzij Face- book, zal nu eindelijk ook mijn moeder begrijpen wat ik doe', lacht Lauwers.

Gesponsorde inhoud

Partner content