Francis Kint CEO vleesgroep Ter Beke

Francis Kint gaat vanaf juni Ter Beke leiden. ©© andreas terlaak

De beursgenoteerde vleesgroep Ter Beke krijgt een nieuwe CEO: Francis Kint. De Belg was de afgelopen drie jaar de topman van Ter Bekes Nederlandse concurrent Vion.

De Belg Francis Kint wordt in juni de CEO van de vleesverwerker Ter Beke en volgt Dirk Goeminne op. Die prille zestiger had eerder al aangekondigd dat hij dit jaar afscheid neemt van het CEO-schap. Kint krijgt als belangrijke taak de overnames die Goeminne de afgelopen jaren deed af te werken. Op korte tijd is Ter Beke veel groter geworden.

In 2016 nam de omzet van Ter Beke met 62,6 procent toe tot 680,5 miljoen euro. Ter Beke deed in 2017 drie grote overnames: in juni het Franse Stefano Toselli, in september het Britse KK Fine Foods en eind 2017 de charcuterietak van zijn Nederlandse concurrent Zwanenberg. Met de overnames kwam Goeminne stilaan in de buurt van zijn grote droom: bereiken dat Ter Beke elk jaar voor 1 miljard euro charcuterie en bereide maaltijden verkoopt, onder andere van het lasagnemerk Come a Casa.

Ook de beurskoers nam sinds Goeminnes aantreden in 2013 fors toe. In april van dat jaar was Ter Beke 83 miljoen euro waard. Vandaag zou je 298 miljoen euro op tafel moeten leggen om alle aandelen van de vleesverwerker te kopen.

Goeminne ruimt baan voor Kint, maar hij verdwijnt niet helemaal. Het is de bedoeling dat hij voorzitter wordt van de groep. De huidige voorzitter Louis Verbeke vertrekt eind mei.

Voor Verbeke is Kint de juiste man op de juiste plaats, zegt hij in een persbericht. 'Kint heeft heel wat ervaring met de integratie bij overnames. Zijn uitgebreide kennis van de foodservice en het retailkanaal (horeca en supermarkten, red.) zal Ter Beke helpen om deze integratie verder uit te bouwen. Bovendien kent hij de markten die relevant zijn voor Ter Beke door en door.'

Door over te stappen van Vion - dat in handen is van 13.000 Zuid-Nederlandse boeren - naar Ter Beke gaat Kint weer bij een familiebedrijf werken. Ter Beke staat op de beurs genoteerd, maar 62,5 procent van de aandelen is in handen van de families Coopman en Van der Pluym, via hun stichting Coovan.

De families willen dat hun bedrijf groeit. Ze waren dan ook erg tevreden met het werk van Goeminne. 'Als we als bedrijf niet groeien, zijn we een kleine speler, en hoe gaan we dan overleven? We willen een sterke speler zijn', zei Ann Coopman in september in De Tijd.

Schaalgrootte is de afgelopen jaren in de vleessector nog belangrijker geworden. Veel concurrenten van Ter Beke zijn wereldwijde spelers. Imperial Meat, dat bekend is door charcuteriemerken als Aoste en Marcassou, is eigendom van de Mexicaanse multinational Sigma.

Tegelijk wordt Ter Beke geconfronteerd met steeds machtigere supermarktspelers, die van hun leveranciers lagere prijzen eisen. In 2016 ontstond een nieuwe Europese reus toen de Nederlandse supermarktgroep Ahold haar Belgische concurrent Delhaize Group overnam.

Kint kent net als Goeminne het klappen van de zweep. Dat bewees hij als CEO van de Nederlandse vleesgroep Vion, die veel groter is dan Ter Beke. Toen hij er in 2015 CEO werd, ging het niet zo goed met het bedrijf. Het maakte verlies door een mislukte expansie. Kint stelde orde op zaken. In 2016 steeg de omzet van Vion met 4 procent naar 4,75 miljard euro. De nettowinst steeg van 22 naar 31 miljoen euro.

Bio Francis Kint

Francis Kint was vanaf 2015 de CEO van de Nederlandse vleesverwerker Vion Food Group, met zijn 4,8 miljard euro omzet een van de grootste slachters en vleesverwerkers van Europa. Voor hij bij Vion aan de slag ging, was Kint CEO van Univeg, het door de ondernemer Hein Deprez gecontroleerde fruit- en groentebedrijf dat in 2016 opging in Greenyard. Daarvoor bekleedde Kint functies bij de Finse scharenfabrikant Fiskars, de fruitreus Chiquita en de koffiemaker Sara Lee (nu: Jacobs Douwe Egberts). Hij is ook bestuurder bij het diepvriesgroentebedrijf Ardo.

Profiel TER BEKE

Ter Beke is een Belgisch familiaal beursgenoteerd bedrijf dat charcuterie en bereide maaltijden verkoopt. Dat doet het met eigen merken, zoals Come a Casa, en via de merken van supermarkten.

>Omzet: 680,5 miljoen euro (2017, inclusief overnames)

>Operationele kasstroom (ebitda): 50,2 miljoen euro

>Nettowinst: 14,2 miljoen euro

>Werknemers: 2.600

>13 fabrieken in België, Nederland, Frankrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect