Gaan de salariswagens op de schop?

7De stilstand in het land - letterlijk - is samen met de krapte op de arbeidsmarkt een van de belangrijkste handicaps in de bedrijfswereld. De gebrekkige verkeersmobiliteit remt de expansie van bedrijven af en maakt België onaantrekkelijk als investeringsplek. De smeekbede voor een betere mobiliteit heeft die voor lagere fiscale lasten verdrongen op het prioriteitenlijstje van de werkgeversorganisaties. En dat wil wat zeggen.

Het maakt ook dat de werkgeversorganisaties niet meer zo fanatiek het systeem van de salariswagens verdedigen, een regime dat eind jaren tachtig ontstond om werknemers een fiscaal vriendelijke loonsverhoging te kunnen geven. Maar het rijk van de salariswagen heeft zulke proporties aangenomen dat het wordt gezien als een oorzaak van het te drukke autoverkeer. Een regeling als Cash for car of een fiscaal vriendelijk mobiliteitsbudget moeten het einde van de bedrijfswagen verteerbaar maken.

Een grote rol in een ander mobiliteitsbeleid is weggelegd voor het openbaar vervoer. Er zijn inspanningen nodig om die openbaarvervoersmaatschappijen performanter en klantvriendelijker te maken. Het is vooral uitkijken naar de nieuwe wind die Sophie Dutordoir, sinds 2017 CEO van de NMBS, beloofd had te doen waaien. Voorlopig is dat een onopvallend briesje. SMI

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect