@GaryVee, van wijnboer tot e-goeroe

©BELGAIMAGE

Gary Vaynerchuk bouwde de wijnhandel van zijn pa om tot een business van 60 miljoen dollar. Vervolgens ontpopte hij zich tot internetgoeroe en runt hij zijn eigen miljoenenbedrijf. 'Zakendoen is mijn lot.'

'Anything I can do for you?' Het is een simpele vraag, tenzij je ze aan meer dan een miljoen mensen tegelijk stelt op het sociaal netwerk Twitter. Dat is wat de Amerikaanse ondernemer Gary Vaynerchuk (41) jarenlang wekelijks deed. En hij meende het nog ook.

@GaryVee, zoals Vaynerchuk zich op sociale media noemt, nam elke week zijn tijd om honderden vragen van een antwoord te voorzien. Hij bracht jonge ondernemers in contact met zijn netwerk, gaf tips, sprak moed in. Ook de enkelingen die zijn oprechtheid wilden testen, werden geholpen. Toen iemand aangaf dat hij zonder eieren zat, liet Vaynerchuck twee dozen leveren. Tot groot jolijt van zijn volgers, die de actie enthousiast deelden.

Van dat soort slimme, sociale technieken heeft Vaynerchuck zijn beroep gemaakt. Met zijn digitaal agentschap VaynerMedia staat hij honderden grote bedrijven bij in hun marketing op sociale media. En hij reist de wereld rond om dikbetaalde keynote speeches te geven over ondernemerschap, sociale media en motivatie.

Donderdag streek hij in Antwerpen neer op de What's Next Conference van het Antwerpse digitaal agentschap Snackbytes, waar hij ondernemers, managers en marketeers een uur op het puntje van hun stoel hield met een peptalk op steroïden.

Zo'n speech is een ervaring. Als je Vaynerchuk - eerder klein, puberaal mutsje, sneakers - op straat passeert, zou je niet omkijken. Maar met zijn charismatische persoonlijkheid vult hij de zaal. In een met fucks, shits en humor doorspekte speech entertaint hij niet alleen. Hij stuurt zijn publiek naar huis met scherpe inzichten: dat je nú moet beginnen doen wat je graag doet, en dat sociale media 's werelds belangrijkste verkoopkanaal zijn.

In de VS is Vaynerchuk een soort celeb. Straks zit hij samen met de actrices Jessica Alba en Gwyneth Paltrow en de popster Will.I.am in de jury van het door Apple geproduceerde 'Planet of the apps', een soort 'The Voice' voor start-ups. En ook hier heeft @GaryVee beate bewonderaars, blijkt uit de ontvangst in Antwerpen. Drie vierde van de uitverkochte zaal gaat na afloop in de rij staan voor een handtekening en een selfie.

Achterste van een schaap

Het parcours van @GaryVee is opmerkelijk. Na zijn studies ging hij aan de slag in de drankenhandel van zijn ouders, Wit-Russen die naar de VS emigreerden toen toen Gary nog een kleuter was. De zaak deed het met een jaaromzet van 3 miljoen dollar verre van slecht. Maar Vaynerchuk rook dat er meer in zat. 'Ik ben altijd een zakenman geweest', vertelt hij in een blitzgesprek van tien minuten. 'Sinds mijn dertiende was het duidelijk dat het mijn lot was. Ik verhandelde baseballkaartjes, zette een keten van limonadewinkeltjes op, noem maar op. Mijn hele leven lang was er niets anders. Geen sport, geen school, geen hobby's.'

Hij gaf de wijnhandel een aantrekkelijkere naam: Shopper's Discount Liquor werd Wine Library. Maar dé gouden zet was het internet. Winelibrary.com werd een van de eerste webwinkels voor wijn. Echt onderscheidend was Vaynerchuk in de promotie van zijn waren. Onder de noemer Wine Library TV begon hij met onlinevideo's waarin hij in zijn eigen stijl - luid, grappig, ongepolijst - wijnen degusteerde en besprak.

Vaynerchuk bediende zich niet van de klassieke termen, maar pakte uit met eigen omschrijvingen. Eén rode wijn smaakte 'alsof je in een motor bijt'. Een andere rook naar 'het achterste van een schaap'. Klassieke wijnliefhebbers en oenologen haalden hun neus op voor die 'platvloerse' fijnproeverijen. Maar zijn publiek - 'Vayniacs' gedoopt door @GaryVee - kon er niet genoeg van krijgen. De video's werden honderdduizenden keren bekeken.

'Die video's leken toen een compleet idioot idee', grijnst Vaynerchuk. 'YouTube was een jaar oud. Waarom verspilde ik er mijn tijd op, terwijl ik een business moest runnen? Maar op een of andere manier voelde ik dat het zou aanslaan.' Hij kreeg gelijk. De populariteit van Wine Libary TV deed de drankenzaak exploderen tot een jaaromzet van 60 miljoen dollar. En als @GaryVee een obscure pinot noir van een kleine Amerikaanse producent besprak, kreeg die even later honderden mails en telefoontjes van geïnteresseerde kopers. Influencer marketing avant la lettre.

Ergernis en respect

Niet alleen de wijnhandel van de Vaynerchuks vaarde er wel bij, ook Gary's ster rees met een rotvaart ten hemel. Via zijn 'onlineshow' - eigenlijk gewoon een camera die op een tafel was gericht - werd hij een bekende naam. Door die beroemdheid vervolgens onophoudelijk te cultiveren via alle mogelijke sociale media bombardeerde hij zich tot een echt merk.

Plots werd hij als ervaringsdeskundige gevraagd te speechen op techconferenties. In die 'talks' predikte hij consequent de kracht van de sociale media en waarschuwde hij merken dat ze de boot niet mochten missen. Waarna die merken bij hem kwamen aankloppen voor advies. Vaynerchuk ontpopte zich als gids in de voor veel bedrijven nog angstaanjagende wereld van sociale media. Die aandacht verzilverde hij met VaynerMedia. Grote bedrijven staan vandaag bij hem in de rij, in de hoop dat hij ze met dezelfde magie kan zegenen waarmee hij wijn en zichzelf verkocht.

Maar Vaynerchuks springerige en schaamteloze zelfpromotie ergert ook veel mensen, die hem verwijten meer met zichzelf dan met zijn klanten bezig te zijn. Nog altijd filmt hij alles wat hij doet, en verspreidt hij zijn videodagboek op alle mogelijke kanalen. Zelfs ons korte gesprek werd integraal gefilmd, en belandt wellicht ergens op het web.

Bovendien is hij een rasechte goeroe, een 'thought leader' in een wereld waarin je met dat soort mensen de straten kan plaveien. Een gehaaide marketeer ook, die de opkomst van sociale media en de onhandigheid van gevestigde merken slim naar zijn hand zette. Sommigen maken de analogie met de goudkoorts: dan zijn het niet de goudzoekers die rijk worden, maar de verkopers van schoppen.

Tegelijk dwingt zijn verhaal respect af. Vaynerchuk is de vleesgeworden American dream. 'Als je de toekomst wil uitvinden, moet je sterk in je schoenen staan. Wie pioniert, krijgt altijd tegenwind', mijmert Vaynerchuk. 'Ik heb te veel zelfvertrouwen om wakker te liggen van wat mensen van me denken. Hoe zeggen jullie dat hier? Hoge bomen vangen veel wind? Dat vind ik mooi. Laat mij maar de hoogste boom zijn die het meest wind vangt.'

BIO

Gary Vaynerchuk (41) is een Amerikaanse zakenman, investeerder en internetfenomeen. Hij begon zijn carrière in de wijnhandel van zijn vader, die hij via het internet exponentieel deed groeien. Later richtte hij met VaynerMedia een digitaal reclamebureau op, dat intussen 100 miljoen dollar omzet draait en 800 werknemers telt. Vaynerchuk investeert in onder meer Facebook, Twitter en Uber. Hij woont met zijn vrouw en twee kinderen in New York.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect