Geslaagd met Bryo

Valentijn Kint en Thijs Bernolet ontwikkelden een IT-platform waarmee makelaars en architecten zélf hun vastgoedproject kunnen visualiseren, zoals bij Google Streetview. ©Emy Elleboog

Een goed idee lanceert zichzelf niet. Vooral het gebrek aan een netwerk speelt heel wat starters parten. Het Voka-project Bryo past daar een mouw aan. Een greep uit de nieuwe Bryo-lichting.

PANTECA: UW VASTGOED VISUALISEREN IN 360°

Valentijn Kint (27) en Thijs Bernolet (24)

Thijs Bernolet (24) en Valentijn Kint (27) trekken binnenkort naar San Francisco. Als werknemers van Autodesk, een grote Amerikaanse multinational bekend van de technischontwerpsoftware Autocad en van de 3D-effecten in nogal wat Hollywoodstudio's. Maar ook als de ondernemers achter de start-up Panteca, op zijn beurt een spin-out van We Work We Play. Met dat tweemansproject verdienden beide techcreatievelingen eerder al hun sporen als ontwikkelaars van enkele digitale projecten. Zo maakten ze voor de beeldschermenproducent Barco de populaire game 'Fruit Ninja' klaar voor de reusachtige schermen op een megabeurs in Duitsland. Ook een luxueus resort op het Thaise eiland PhiPhi hielpen ze uit de nood. De Belgische ondernemer achter het project was op zoek naar een app die het project in zijn volle glorie kan tonen aan welgestelde, potentiële kopers. Bernolet en Kint ontwikkelden een iPad-applicatie waarop je 360 graden kan rondkijken, een beetje zoals bij Google Streetview.

'Waarom van het project geen IT-platform maken waarmee makelaars, projectontwikkelaars en architecten via een heel gebruiksvriendelijke interface zélf aan de slag kunnen om hun vastgoedprojecten te visualiseren? Dat hebben we het voorbije jaar ontwikkeld.' Panteca was geboren. Intussen hadden Bernolet en Kint ook de aandacht getrokken van de Amerikaanse technologiegigant Autodesk met een website waarmee elektronicaliefhebbers online een eigen elektronisch circuit konden ontwerpen en virtueel testen. Die hadden ze ontwikkeld voor Circuit.io, een Gentse start-up die werd overgenomen door Autodesk.

'Autodesk vroeg of we niet in dienst wilden komen. De kans om voor zo'n naam in Silicon Valley te werken laat je niet liggen. Aanvankelijk waren we van plan om ons eigen bedrijfje uit ons hoofd te zetten, maar Eric Kenis van Bryo heeft ons aangemoedigd om de tijd en energie die we al in Panteca hadden gestoken, niet verloren te laten gaan. We gaan dus door en daarom zoeken we een partner die mee in ons bedrijf wil stappen en die onze technologie in de markt kan zetten. Een verkoper dus, die medevennoot wil worden.'

TWIKEY: GRAANTJE MEEPIKKE VAN AARDVESCHUIVING

Dominique Adriansens (39)

Vanaf 1 februari valt een kleine aardverschuiving te verwachten voor zowat alle bedrijven die de consument vragen via domiciliëring te betalen. Door de nieuwe Europese SEPA-norm zal het niet langer de bank zijn, maar telecombedrijven, nutsbedrijven, fitnesscentra, uitgevers, enzovoort zelf die instaan voor het beheer van die domiciliëringen. 'Het gaat om 1,5 miljard opdrachten per jaar, waarvan 10 procent elk jaar gewijzigd wordt', legt Dominique Adriansens uit. 15 jaar lang maakte hij software voor banken, onder meer voor Isabel, het Belgische bedrijf dat een online betaalplatform voor bedrijven aanbiedt.

Met het idee om de domiciliëring van facturen te automatiseren kon hij bij zijn werkgever niet terecht. Daarom startte Adriansens het elektronische platform Twikey op. 'Mensen veranderen van leverancier of verhuizen. Dus moet telkens een nieuwe domiciliëring aangemaakt worden. Het kost vandaag 4 à 10 euro per opdracht om ze op papier af te handelen.

'Twikey is elektronisch en dus veel goedkoper dan op papier. De hele omschakeling zal nog tot ver in 2014 duren, niet alleen in België, maar ook in zeven andere Europese landen. Daar ligt voor ons een enorme markt. Nu haalt Twikey nauwelijks 10.000 euro omzet, maar voor 2014 mik ik op 250.000 euro omzet. In België komen zowat 13.700 bedrijven in aanmerking. Als we daar 10 procent van binnenhalen, is het al een succes.'

Sinds enkele maanden heeft Twikey Belfius en Microsoft als distributiepartners. 'Nu is het zaak het platform zo snel mogelijk uit te rollen. Daarvoor hebben we investeerders nodig. Momenteel is er interesse van enkele grote namen uit de financiële IT-wereld. Daar krijg je via Bryo makkelijk toegang toe.'

WORLD OF WAW: DE 3D-HANDLEIDING

Tina Stroobandt (34)

Een digitale gids, een handleiding, een woordvoerder, een wegwijzer. Message Mike, het digitale figuurtje dat de start-up World of Waw sinds kort op de markt brengt, is het allemaal. Het idee komt van Tina Stroobandt, die met het communicatiebureau Jusbox al haar sporen verdiende. 'Momenteel werken alleen mijn vennoot en ik aan het bedrijfje, een van onze medewerkers uit Jusbox werkt er een dag per week aan. Veel omzet is er nog niet, maar we kunnen altijd terugvallen op ons andere bedrijf.'

Met Message Mike combineert World of Waw de mogelijkheden van augmented reality op een smartphone of een tablet met de behoefte van locatiegebonden of productspecifieke informatie. Stel: je bezoekt een museum. Door met je smartphone of tablet QR-codes te scannen bij de verschillende werken, verschijnt op de achtergrond van het werk - de realiteit - het digitale figuurtje Mike in 3D dat uitleg geeft - de verrijking. Maar doordat je smartphone weet waar je je in het museum bevindt, kan Mike je ook de weg naar andere kunstwerken tonen, of gewoon naar het toilet of de museumshop. Op een evenement, een beurs of een congres kan het figuurtje de bezoeker, afhankelijk van waar die is, tonen waar de vestiaire is, welke de relevante krantenkoppen die ochtend zijn, wanneer de spreker begint, waar je kan lunchen, of hoe je 's avonds aan een taxi geraakt. Papieren instructies bij een nieuwe aankoop zijn verleden tijd. De QR-code op de doos scannen en Mike vertelt de koper stap voor stap hoe die het toestel moet bedienen of het meubel in elkaar moet steken.

'We merken dat er veel enthousiasme is voor ons product, maar dat het niet zo makkelijk is het verkocht te krijgen. Misschien zijn we net iets te vroeg. Vooral het gebrek aan een netwerk speelt ons parten, iemand die in ons gelooft en ons geloofwaardigheid bezorgt in dat netwerk. En precies dat hebben we gevonden bij Bryo, het Voka-project dat starters ondersteunt. Momenteel hebben zich enkele business angels aangediend, waaronder een grote klepper die ik nog niet mag noemen.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content