Google trekt voorrang gratis nieuws in

Google past zijn zoekmachine aan zodat die niet langer voorrang geeft aan websites die de eerste artikels die een bezoeker aanklikt gratis weggeven. Het internetconcern komt in de plaats daarvan met nieuw beleid dat uitgevers zou moeten helpen gemakkelijker geld te verdienen met goede berichtgeving.

Google nam die beslissing na experimenten en na overleg met de kranten The New York Times en Financial Times. Het internetbedrijf ging er lang van uit dat consumenten dankzij de gratis artikels uiteindelijk meer betaalde abonnementen zouden afsluiten. Dat bleek niet het geval.

De meeste nieuwssites met een betaalmuur, geven enkele artikels gratis weg om lezers warm te maken voor hun verslaggeving, maar volgens het 'first-click-freebeleid' van Google moesten ze heel wat meer artikels gratis weggeven. Veel nieuwsorganisaties vinden dat het hun verdienmodel ondergraaft. Zij wijzen ook op de dominante marktpositie van Google, die ertoe leidt dat ze moeilijk om de internetgigant heen kunnen.

Eerder beperkte Google al de gratis toegang tot artikels door te zoeken op een titel in de zoekmachine. Lezers konden eerder artikels die normaal achter de betaalmuur zaten, toch lezen via die omweg. DL

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect