Grootste digitale krantenboer heet Twipe

Danny Lein. ©RV

De grootste krantenverdeler van België heet niet Bpost en hij telt 20 medewerkers. Twipe bezorgt elke maand 3 miljoen digitale kranten in binnen- en buitenland.

De mediasector mag dan geen groeimarkt zijn, het Leuvense bedrijfje sprong wel op het juiste moment in het juiste gat. De wortels van Twipe liggen in het mobieledienstenbedrijf Mobileweb, dat zijn activiteiten rond sms-diensten vanaf 2006 begon uit te breiden met de creatie van mobiele websites. 'We hebben toen de mobiele site van De Standaard gemaakt en zijn zo gegroeid in mediaplatformen', zegt oprichter en CEO Danny Lein.

In 2011, een jaar nadat Apple zijn iPad aan de wereld had voorgesteld, bracht Lein zijn media-activiteiten onder in de nieuwe vennootschap Twipe. Zijn andere vennootschappen, Mobileweb en de domeinregistratiedienst Register.be, verkocht hij aan respectievelijk de Nederlandse CM Groep en het Gentse Combell.

Twipe werkt in ons land vooral voor de Vlaamse kranten van Mediahuis en beheert onder meer het publicatieplatform van DS Avond, de digitale avondkrant van De Standaard. In Nederland haalde het jonge bedrijf de uitgevers NRC Media en HDC Media binnen en is er een derde grote klant op komst. Bij onze zuiderburen is Twipe de digitale distributeur van de groep Ouest France, die zich met een papieren oplage van ruim 750.000 kranten de grootste Franse dagbladuitgever mag noemen.

Lein koos er bewust voor Twipe in Leuven te vestigen. 'Omdat het hier makkelijker is jong talent aan te werven, maar ook om dicht bij de universiteit te zitten. We werken, samen met twee onderzoeksgroepen van de KU Leuven, het digitale researchcentrum iMinds en Mediahuis, aan een project rond 'digital reader engagement'. De ultieme doelstelling is de emotionele reacties van lezers te doorgronden met behulp van biosensoren, een ontluikend domein in lezersonderzoek.'

Die knowhow moet toelaten een betere en meer gepersonaliseerde leeservaring aan te bieden, een essentiële voorwaarde om als krantenuitgever in het digitale tijdperk relevant te blijven. Het is het soort expertise dat kleinere uitgevers moeilijk zelf kunnen opbouwen. 'We hebben het voordeel dat we nieuwe zaken ontwikkelen met een paar grote klanten en ze dan kunnen aanbieden aan kleinere volgers', zegt Lein.

Twipe ontwikkelde een publicatieplatform dat gebruikmaakt van vaste 'templates', voorgecodeerde sjablonen. De teksten en beelden die een redactie aanlevert, worden in die sjablonen gestopt, zodat snel een afgewerkt product kan worden gemaakt. De lay-out, die wel nog een belangrijke rol speelt bij papieren kranten, wordt zo uit het productieproces gehaald. 'Bovendien kan je dankzij templates hetzelfde product aanbieden op diverse schermgroottes en besturingssystemen.'

Veel concurrentie heeft Twipe niet. 'Het Deense bedrijf Visiolink doet iets vrij gelijkaardigs, net als het Franse Aquafadas', zegt Lein. De digitale publisher Adobe of ontwikkelaars van redactiesystemen kunnen concurrenten worden, maar ze zijn er vandaag niet echt mee bezig.

Wegens de schaalbaarheid draait het Twipe-platform volledig op externe servers bij Microsoft. Afgelopen februari kreeg Lein de schrik van zijn leven toen hackers op die servers waren ingebroken en een massa data konden vernietigen. De kranten op het Twipe-platform konden even niet verschijnen. Het gerechtelijk onderzoek naar die hack loopt nog. Lein zegt dat 'verschillende maatregelen' zijn genomen om een herhaling te voorkomen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content