Grote twijfels over doorstart VLM

De Antwerpse vloot van VLM bestaat uit drie versleten Fokker 50's. ©© ID/Maarten De Bouw

Vijf kandidaten hebben zich gemeld voor een overname van de Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM. Medeoprichter en ex-CEO Harm Prins speelt een sleutelrol.

De Nederlands-Chinese moederholding SHS Aviation meldde vrijdagavond dat SHS Antwerp Aviation, beter bekend als VLM, in vereffening gaat. De 85 werknemers hopen op een snelle doorstart. Al vijf kandidaten hebben zich gemeld voor bepaalde onderdelen van het bedrijf, meldde vereffenaar Youri Steverlynck aan Het Laatste Nieuws.

De vraag is wie geld op tafel wil leggen voor het luchtvaartbedrijf. SHS Antwerp Aviation boekte vorig jaar een verlies van meer dan 5 miljoen euro, heeft 11 miljoen euro schulden en een negatief eigen vermogen, blijkt uit de jaarrekening. Zelfs de meest populaire route van Antwerpen naar London City is nog altijd verlieslatend.

VLM Antwerpen heeft weliswaar interessante troeven. Nadat het bedrijf onlangs drie vliegtuigen verkocht heeft aan een Zweeds bedrijf, bestaat de Antwerpse vloot uit drie versleten Fokker 50's. Die toestellen en hun onderdelen kunnen interessant zijn voor luchtvaartgroepen die geen vliegtuigen willen leasen.

VLM beschikt ook over een begeerde Belgische AOC-vlieglicentie. Het overkopen daarvan is voor ondernemers een manier om sneller van start te kunnen gaan. Het enige probleem is dat de Belgische licentie door de vereffening automatisch is geschorst. Ze komt pas vrij als de overnemer een deftig businessplan op de tafel legt bij het Directoraat-generaal Luchtvaart .

Ook het ultramoderne reserveringssysteem van VLM kan op interesse rekenen. De Chinese eigenaars investeerden fors in een nieuw boekingssysteem. De licenties daarvoor zijn in handen van SHS Aviation.

Het grootste probleem voor de doorstart is het beslag dat medeoprichter Harm Prins op de aandelen van SHS Antwerp Aviation liet leggen. Prins richtte SHS Antwerp Aviation in 2016 op in naam van enkele onbekende Chinese investeerders, maar die kegelden hem een jaar later buiten.

Enkele maanden later sloot de niet onbesproken Nederlander onverwacht een deal met de Chinezen om de naam VLM Airlines, inclusief twee Airbussen die ooit toebehoorden aan Thomas Cook Airlines Belgium, over te nemen. Die vliegtuigen runt Prins nu voor de Nederlandse Soft Flight Holding vanuit Zaventem onder de verwarrende naam VLM Airlines.

Prins sleepte een uitstekende deal in de wacht. Naast een lage overnameprijs bedong hij ook de garantie dat de Chinezen de onder hun bewind gemaakte verliezen zouden aanzuiveren. Die garantie is meer dan 1,5 miljoen euro waard, vernam De Tijd. Omdat de Chinezen dat bedrag niet willen betalen, zijn beide partijen in een rechtszaak verwikkeld.

Prins zou zijn megaclaim tegen de Chinezen kunnen opheffen in ruil voor de lekkerste brokken uit Antwerpen. 'Harm Prins is de enige oplossing', zegt een insider. Maar in een persbericht beklemtoonde Prins gisteravond dat hij momenteel geen onderhandelingen voert over de overname van de Antwerpse VLM.

Wie de kandidaten zijn, is onduidelijk. Er is sprake van een Nederlands bedrijf. Een andere geciteerde kandidaat, de Antwerpse chartermaatschappij Vizion Air, is naar eigen zeggen niet geïnteresseerd. 'Wij voelen ons niet comfortabel om lijnvluchten uit te voeren met oudere vliegtuigen', zegt CEO Carl Legein.

Als grootste klant van VLM is Legein wel gebaat bij een doorstart. Een van de drie Fokkers van VLM was continu inzetbaar voor Vizion Air. Legein is naar eigen zeggen aan het lobbyen om geïnteresseerde overnemers te vinden.

'Bij een overname duiken altijd een paar bounty hunters op die denken voor een paar euro's een luchtvaartmaatschappij te kunnen kopen', weet Legein. 'Maar het huidige VLM is niet rendabel. Het bedrijf zal zich bij een doorstart moeten heruitvinden.' Bij insiders heerst dan ook grote scepsis over een mogelijke doorstart van VLM in Antwerpen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect