Grotere bescherming verzekeringsconsument blijft blinde vlek

Een jaar nadat de verzekeringssector verplicht werd omzichtiger te werk te gaan bij het verkopen van verzekeringsproducten, blijft de toepassing van die regels vragen oproepen. Achter de schermen wordt gewerkt aan circulaires en reglementen die een en ander moeten verduidelijken. Maar definitieve teksten liggen, mee door het lobbywerk van de verzekeringssector, nog steeds niet op tafel.

De regels moeten nochtans toegepast worden. Verkopers van verzekeringen moeten de klant beter informeren. De consument moet een beter beeld krijgen van alle kosten verbonden aan een verzekering, zoals jaarlijkse premies en taksen.

Makelaars moeten klanten ook inlichten over de commissie die ze ontvangen als ze een verzekeringsproduct verkopen, maar het is niet duidelijk hoe dat precies moet gebeuren. Bij de verkoop van spaar- en beleggingsverzekeringen moet de verkoper er bovendien over waken dat het product aangepast is aan de kennis en de ervaring van de verzekerde, de zogenaamde zorgplicht.

De toezichthouder FSMA bevestigt dat volop wordt gewerkt aan verduidelijkingen. Ondertussen vinden al controles plaats. 'Dit jaar spitsen die zich toe op de naleving van de zorgplicht bij de verkoop van tak21- en tak23-beleggingsverzekeringen', zegt woordvoerder Jim Lannoo. De FSMA kan er zelfs mysteryshoppers op uit sturen om die controle uit te oefenen.

Gesponsorde inhoud

Partner content