'Hoe meer vrouwelijke topmanagers, hoe hoger de beurskoers'

Meer vrouwen in het top- management leidt tot hogere beurskoersen, meer winst en een lagere schuldgraad. 'Je vergroot de talentenvijver en het inzicht in vrouwelijke klanten.'

Als je duurzaamheid of diversiteit kan koppelen aan extra rendement, heb je tweemaal winst. Dat motiveerde An De Troyer, productmanager bij de verzekeraar AG Insurance, om de link te belichten tussen de prestaties van genoteerde bedrijven en het aantal vrouwen in hun topkader. De cijfers komen uit een Credit Suisse-studie bij ruim 3.000 globale bedrijven met een beurskapitalisatie van minstens 10 miljard dollar.

'Het loont om vrouwen in de directie te hebben', legt De Troyer uit. 'Wie belegde in een bedrijf met minstens één vrouwelijk directielid, boekte over een periode van tien jaar gemiddeld 3,5 procent extra rendement per jaar tegenover bedrijven zonder vrouwelijke vertegenwoordiging. Vrouwen boosten ook het rendement op eigen vermogen van een bedrijf: 15,3 procent als vrouwen minstens 15 procent van het topmanagement uitmaken, tegenover 13 procent als hun vertegenwoordiging terugvalt tot onder 10 procent. De schuldgraad (nettoschuld tegenover eigen vermogen) is bij meer vrouwen lager, omdat ze risicoaverser zijn.'

De Troyer benadrukt dat dit vooral een Europees verhaal blijft, 'mogelijk onder invloed van quota voor vrouwen'. De tien landen met het hoogste percentage vrouwen in het directiecomité liggen allemaal in Europa, leert een ranking van 35 landen. België staat zevende met 27,9 procent vrouwen in 2015, een forse verbetering tegenover de 15,2 procent in 2010. De VS stranden op 16,6 procent en hebben volgens De Troyer nog een weg te gaan. Opvallend is wel dat de outperformance van de beurskoers van vrouwvriendelijke bedrijven bijna volledig verdwenen is voor Europese ondernemingen.

De Troyer geeft meerdere verklaringen voor de positieve impact van vrouwen. 'Ten eerste vergroot je de talentenvijver, zodat je meer kans hebt de juiste persoon aan te werven. Vrouwen vertegenwoordigen ook een belangrijk klantensegment, dat je met vrouwelijke topmanagers beter kan aanvoelen. Diversiteit versterkt de creativiteit en de besluitvorming van een groep.'

t is de laatste aflevering in de reeks. U kunt het dossier herlezen op www.tijd.be/dossier/goudengrafieken

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content