Horeca trakteert op duurdere pinten

Nu de grote brouwerijen opnieuw hun bierprijzen opslaan, klagen horeca-uitbaters over de exploderende kosten. Nieuwe prijsverhogingen voor cafégangers zijn onvermijdelijk.

Bier wordt opnieuw duurder. Marktleider AB InBev verhoogt de prijs van een bak pils volgende maand met 37 eurocent, de prijs van een pint stijgt met 1,4 cent. Dat meldde Het Nieuwsblad gisteren. Volgens AB InBev is het van september 2015 geleden dat het de bierprijs verhoogde. Maar de concurrentie volgt AB InBev meteen. Alken Maes, het nummer twee op de markt, bevestigde dat het in februari een prijsverhoging doorvoert voor de horeca. Brouwerij Haacht verhoogt haar bierprijzen vanaf eind februari met 3 procent, bevestigt marketingdirecteur Boudewijn van der Kelen aan De Tijd. 'Wij moeten volgen. Als we de prijs niet verhogen, krijgt de concurrentie meer slagkracht, waardoor ze meer acties kan opzetten en kortingen kan geven. Het haalt niets uit om de prijs niet te verhogen. Dan incasseren tussenpersonen, zoals drankencentrales, het verschil.'

Voor de Belgische cafés, tearooms, brasserieën en restaurants is de zoveelste prijsverhoging geen prettig nieuws. Een café-uitbater berekende dat hij zijn brouwer in vijf jaar tijd 22 procent meer betaalt voor het aangekochte bier. Frisdrank werd in die periode zelfs bijna een derde duurder. Ook de vaste kosten, zoals internet, verwarming en water zijn sterk gestegen. De sector heeft het al moeilijk sinds de regering de horecazaken, behalve kleinschalige cafés, vorig jaar verplichtte om een witte kassa te installeren. Daardoor moeten de zaken in de notoire zwartwerksector alles in het wit regelen.

Porsche kopen?

De sectorfederatie Horeca Vlaanderen adviseert haar leden de prijsverhoging door te rekenen aan de klanten. 'Sommige cafés veranderen hun prijzen maar om de twee jaar, dat is te weinig', zegt woordvoerder Gerrit Budts. 'Wij raden cafébazen aan om één à twee keer per jaar hun drankprijzen te bekijken. Dat is economisch ook eerlijk. Een pint voor 1,50 euro is niet meer van deze tijd.'

Maar de prijzen verhogen is geen populaire maatregel. Veel cafébazen vrezen, terecht of onterecht, dat prijsverhogingen tooghangers naar de concurrent naast de deur jagen of zijn pinten thuis doet tappen. Supermarkten, die keihard onderhandelen met brouwerijen, pakken elke week uit met grote kortingen en gratis bakken. 'Waarom 2,50 euro voor een pint op café betalen als een bak in de Colruyt 10 euro kost', zucht een cafébaas.

Een 'vrij' café kan het prijsprobleem nog oplossen door te onderhandelen met meerdere brouwerijen. Maar veel cafés zitten vast aan één brouwerij, die vaak ook de verhuurder van het pand is. Zij kunnen geen kortingen bedingen. En een prijsverhoging op café ontketent gegarandeerd een opstand aan de toog. '2,20 euro is hier de maximumprijs voor een Stella', zegt een Leuvense cafébaas. 'Als ik morgen 20 cent meer vraag, ben ik een dief. Dan moet ik horen: '2,40 euro voor een pintje. Jij wil zeker een Porsche kopen?''

Anderen geloven wel in prijsverhogingen. 'Een horecazaak die rendabeler wil worden, moet de kosten verlagen of de omzet verhogen', zegt de Limburgse horeca-ondernemer Laurent Meertens. 'De prijsverhogingen van AB InBev zijn peanuts. Restaurants moeten hun prijzen 25 procent verhogen als je kijkt naar de stijgende energie- en grondstoffenprijzen. Maar veel uitbaters durven dat niet. Daarom snijden ze meestal in de kosten: minder personeel, twee dagen per week dicht of een kleinere menukaart.'

Bieren met grotere marge

In de horecasector lijken velen te beseffen dat er iets moet gebeuren. De cijfers spreken voor zich. In de eerste elf maanden van vorig jaar gingen in België 1.844 horecazaken failliet, 6 procent meer dan in 2015. De horeca is traditioneel verantwoordelijk voor een vijfde van alle ontslagen in ons land. 'We zien dat veel horecazaken het water aan de lippen staat', zegt Budts. 'Het echte probleem zijn vandaag de loonkosten. Daar is niets aan gedaan. De last op arbeid is veel te hoog en dat nekt horeca-ondernemers met veel personeel.'

Haacht-brouwer Boudewijn van der Kelen bekijkt dat anders. 'Het is misschien hard om te zeggen, maar de beste blijven over. Sommige zaken stoppen omdat ze niet goed zijn. Maar er komen ook almaar meer regels en de mensen gaan minder op café. De biermarkt daalt, maar toch geloven wij erin. We verhogen de bierprijs, maar maken meer geld vrij voor acties en opleidingen.'

Maar hoe kunnen horecazaken vandaag dan overleven? 'Als cafébaas moet je mensen ertoe aanzetten iets anders te drinken, waarop je meer marge hebt', zegt horecatrainer Filip Nicasi. 'Als je een speciaalbier op een bord aanprijst, zal de verkoop sterk stijgen. Het klinkt commercieel, maar veel klanten vinden het leuk om eens iets nieuws te proeven. We mogen niet focussen op het klaagverhaal.'

Gesponsorde inhoud

Partner content