In de winkel? Kortingbon op uw smartphone

Met location based marketing krijgt een klant berichtjes van een winkel als hij er in de buurt is. ©RV DOC

Het jonge IT-duo achter de zoekapp FriendFinder gaat voor een nieuwe toepassing: als u in de buurt van een shop vertoeft, lichten kortingbonnen op op uw smartphone.

Almaar meer consumenten zijn - dankzij wifi, 3G of 4G - constant met het internet verbonden via hun smartphone, ook als ze in de buurt van een winkelstraat rondlopen. Met smartphoneberichtjes in de trant van 'Twee voor de prijs van één' en 'Nu 1 euro korting op uw favoriete koffie' kunnen winkels die potentiële klanten naar binnen lokken.

De prille twintigers Ruben Miessen en Glenn Vermeulen hebben een algoritme geschreven dat retailers in hun app kunnen inbouwen. Het duo heeft voor het nieuwe project zopas de nv ZetaPulse opgericht, met ruim 100.000 euro zaaikapitaal van een tiental investeerders. Het gaat onder anderen om Hans Vets, de voormalige topman van de IT-consultant CGI België, en Bart Embrechts van de startersbegeleider Gumption.

Vets wordt voorzitter van de raad van bestuur en zal de jonge ondernemers zakelijk begeleiden, wat hij de voorbije maanden ook al deed. 'Een zeer leuke samenwerking', zegt Vets, net als de meeste andere investeerders een vijftiger. 'Ik kan hen iets bijbrengen puur op basis van ervaring. Zij komen als twintigers met ideeën van de nieuwe generatie, waar wij niet aan zouden denken.'

Miessen en Vermeulen gooiden vorig jaar hoge ogen met FriendFinder, een app waarmee iemand kan zien waar precies zijn vrienden of kinderen precies uithangen. Ze kwamen op dat idee na Tomorrowland, waar ze helaas pas na afloop van het festival ontdekten dat enkele vrienden er ook aanwezig waren.

Op de Web Summit, de technologiehoogmis in Dublin in november, presenteerden ze ook de testversie van een zakelijke variant, PeoplePlanner. Daarmee kunnen bedrijven de locatie van hun personeel in kaart brengen, wat handig kan zijn op grote industriële sites of op grote congressen.

Maar nu veranderen ze het geweer van schouder om te focussen op een derde toepassing van hun software: location based marketing. Omdat de geolocalisatie van de klant volledig via het internet loopt, heeft de winkel geen 'beacons' of andere zendertjes nodig.

'Het idee is om onze technologie in bestaande apps van winkelketens en retailers in te bouwen', verduidelijkt Miessen, de CEO van ZetaPulse. 'Daarmee zullen ze gepersonaliseerde berichten met promoties kunnen sturen als een potentiële klant zich in hun winkel of in de buurt bevindt.' Er lopen contacten met de stad Leuven en enkele retailers in Brussel. De start-up heeft er goede hoop op de eerste klanten tegen de zomer 'live' te hebben.

Er komt geen aparte ZetaPulse-app. Dat werd Miessen en co afgeraden tijdens een brainstorming met Google in Dublin. 'Een eigen app bekendheid geven bij het grote publiek kost handenvol geld aan marketing', zegt Miessen. 'De mensen van Google hebben ons aangeraden om onze technologie eerder aan bestaande merken en platformen te koppelen.'

Miessen, een laatstejaarsstudent Multimedia (Multec) aan de Erasmushogeschool Brussel, heeft nog andere ijzers in het vuur. Hij richt samen met zijn stagebedrijf in Kopenhagen, C.L. Seifert, ook Student Arc (Starc) op, een communicatieplatform voor universiteiten. De 21-jarige Leuvenaar heeft zich met zijn start-ups gekwalificeerd voor de finale van de Global Student Entrepreneur Awards, in mei in Bangkok. Dat is een wereldwijde competitie voor studenten die een eigen bedrijf runnen terwijl ze nog op de schoolbanken zitten.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect