Infoschermen bussen De Lijn werken al tien jaar niet

Al meer dan tien jaar hangen in de bussen van De Lijn schermen om de volgende halte aan te kondigen. Eind volgend jaar moet het systeem voor het eerst werken.

Wie Vlaanderen met de bus doorkruist en wil weten wat de volgende halte is, kijkt beter niet op de displays die in het voertuig hangen. De informatieschermen, soms in de vorm van een ledbalk, tonen hoogstens het logo van De Lijn of de naam van de eindhalte.

Eind vorig jaar hing in 55 procent van de bussen een informatiescherm. Welgeteld 0 procent van die schermen werkt zoals het moet, erkende De Lijn-topman Roger Kesteloot eerder dit jaar in het Vlaams Parlement. Navraag bij De Lijn leert dat de werking van de 'auditieve en visuele halteaankondiging' afhangt van de oplevering van het Retibo-systeem (registratie-, ticketing- en boordcomputer). Dat peperdure IT-project, dat ook de reizigersinformatie fors moet verbeteren, moest al in 2015 klaar zijn. Het liep echter keer op keer vertraging op, waardoor het prijskaartje tot 150 miljoen euro opliep. Eerder dit jaar begon Kapsch, de Oostenrijkse aannemer van Retibo, eindelijk met de installatie van de realtimesoftware, die via 3G de positie van de bussen tegenover hun planning weergeeft. 'Op basis daarvan kunnen we alle kanalen buiten het voertuig al aansluiten: apps, schermen in busstations en schermen aan grote haltes', zegt Tom Van de Vreken, de woordvoerder van De Lijn.

Maar om de informatie in de bussen aan te sluiten, is extra bekabeling nodig. 'Die kan pas worden aangesloten als we de oude gele boordtoestellen weghalen', zegt Van de Vreken. Die klus start eind 2019. Pas dan begint De Lijn de halteaankondiging in de bussen uit te rollen. De beheersovereenkomst eist dat de auditieve en visuele halteaankondiging eind 2020 in 80 procent van de eigen bussen werkt. 'De voorbereidingen worden getroffen om die doelstelling te halen', klinkt het.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakte zich eerder sterk dat tegen 2022 alle bussen en trams in orde zullen zijn. In het Vlaams Parlement beklemtoonde Kesteloot dat de installatie van de schermen 'geen weggesmeten geld' is. 'Zodra de software beschikbaar is, kan de hardware gebruikt worden.' Kesteloot gaf wel toe dat hele proces te lang duurt. De niet-functionerende schermen hangen in alle bussen die De Lijn sinds 2007 heeft gekocht. Omdat de gemiddelde leeftijd van de bussen iets minder dan 10 jaar is, kan ervan worden uitgegaan dat de schermen in sommige voertuigen nooit zullen werken.

'De Vlaamse overheid betaalt sinds 2007 voor een functie op bussen waarvan een aantal vervangen zullen zijn voor dit ooit heeft gewerkt', zei Vlaams Parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) twee jaar geleden al. Volgens De Lijn werkt de auditieve en visuele halteaankondiging vandaag al wel in 65 procent van de trams.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect