JBC haalt webwinkel terug naar België

JBC-topman Bart Claes bij een bestelkiosk in een van zijn winkels. ©© Photo News

De kledingketen JBC verwerkt de kleding die klanten online kopen niet langer in Nederland maar in België. Dat is een onverwachte opsteker voor de Bel- gische e-commercesector.

De Belgische kledingketen JBC verhuist haar e-commercemagazijn van Nederland naar België. Tot voor kort stockeerde het Limburgse bedrijf de kleding voor zijn webwinkel vlak over de Nederlandse grens in Waalwijk, in een distributiecentrum van het magazijnenbedrijf Docdata. 'Toen dat contract afliep, hebben we een aanbesteding uitgeschreven', zegt JBC-woordvoerster Katrien Vangrunderbeeck. 'Uit de verschillende logistieke Belgische en Nederlandse bedrijven selecteerden we het bedrijf Bleckmann.'

Voortaan hangt de kleding voor de JBC-webwinkel in het Bleckmann-magazijn in Grobbendonk. In 2019 zal Bleckmann een magazijn bouwen in Beringen, niet ver van het JBC-hoofdkantoor in Houthalen-Helchteren. 'Dat is een van de factoren geweest waarom we daarvoor hebben gekozen', zegt Vangrunderbeeck. 'Het is ook mooi meegenomen dat de kleding nu weer vanuit België kan worden verdeeld.'

Het e-commercemagazijn in eigen beheer uitbaten was geen optie. Nochtans heeft JBC vier jaar geleden nog 6,5 miljoen euro geïnvesteerd in zijn eigen magazijn, tegenover de hoofdzetel. 'Dat distributiecentrum levert kleding aan onze 146 JBC-winkels. Het is afgestemd om grote hoeveelheden kleding te verwerken, en dus niet de kleine pakketjes voor e-commerce. Daarvoor vertrouwen we op een gespecialiseerde partner.'

Enkele jaren geleden probeerde JBC zijn webwinkel aan te sturen vanuit zijn magazijn, maar door aanhoudende kinderziektes staakte het bedrijf dat project. Daarop verhuisde de kleding naar Nederland.

Het is niet duidelijk hoe groot de webwinkel van JBC is. Het bedrijf wil niet kwijt hoeveel procent van de 240 miljoen euro omzet gegenereerd wordt door de webwinkel.

Dat JBC zijn kleding weer naar België verhuist, is opvallend, want er hangt een pessimistisch sfeertje boven de Belgische e-commercesector. Veel winkelbedrijven vinden dat ons land te stroeve regels heeft, waardoor het moeilijk is 's nachts mensen aan het werk te zetten. Bovendien liggen de loonkosten hoger dan in de ons omringende landen. Daardoor shoppen Belgen vooral bij buitenlandse webwinkels zoals Bol.com en Zalando. In 2016 gaven de Belgen 53 procent van het geld dat ze online spendeerden uit bij buitenlandse webwinkels. Volgens de sectorfederatie Comeos misloopt ons land zo 13.000 jobs. In een reactie versoepelde de regering vorige maand de regels rond nachtwerk.

Toch zijn er ook succesverhalen, zeker in de sector van logistieke bedrijven. Katoen Natie en Kuehne +Nagel stockeren in België koopwaar van heel wat belangrijke webwinkels. Zij kunnen - in tegenstelling tot winkelbedrijven - al jaren 's nachts mensen aan het werk zetten. En zo verdeelt bijvoorbeeld de speelgoedmaker Lego het speelgoed van zijn webwinkel over heel Europa via het Kuehne+Nagel-magazijn in Geel. De sportartikelenmaker Nike stuurt de pakketjes van zijn webwinkel vanuit magazijnen in Laakdal, Herentals en Ham naar landen in heel Europa en daarbuiten.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect