'Kansen om te ondernemen liggen echt voor het grijpen'

Lothar De Keyne, Max De Vos en Maxime Ossieur begonnen met 10.000 euro spaarcenten. ©© Emy Elleboog

Na één jaar haalde de piepjonge skikledijverhuurder Skili al een contract binnen met Thomas Cook en Neckermann. Hoezo, ondernemen is moeilijk? 'We zijn niet hightech, hyperinnovatief of complex. De timing van ons concept zit gewoon goed.'

Skili kreeg vorm op een skireis in 2013. Lothar De Keyne (24) stoorde zich aan de grote kloof tussen goedkope, snel verslijtende skikledij van de ketens en dure outfits van merken als O'Neill en Burton. 'Ik wou kwaliteit, maar ook niet veel geld neertellen voor iets wat je maar één keer per jaar draagt. Vooral voor kinderen is het een probleem, want zij groeien elk jaar uit die dure kleren.'

De Keyne legde zijn spaargeld op tafel, samen met dat van twee vrienden, Max De Vos (25) en Maxime Ossieur (25), en kocht voor 10.000 euro skipakken voor kinderen uit de overstock van O'Neill. De Vos, een IT'er, bouwde een website en vorig jaar ging het Gentse Skili live. 'Klanten geven op de website aan wanneer ze op vakantie gaan en selecteren welke kleren ze wensen. Wij sturen de skikledij op. Met de retoursticker bezorgen ze ons na hun vakantie alles terug', zegt Ossieur.

Om klanten te bereiken contacteerden de drie vrienden 1.500 scholen met de vraag of ze op sneeuwklas gingen. Bij een tiental mochten ze een info-avond organiseren. 'Zo hebben we onze eerste 150 artikelen kunnen verhuren', zegt CEO De Keyne. Vandaag is hun bereik een pak groter. 'Afgelopen zomer hebben we een contract gesloten met Thomas Cook en Neckermann. Als hun klanten in België of Nederland een skivakantie boeken, krijgen ze auto- matisch de mogelijkheid om via Skili skikledij te huren.'

Het bedrijf biedt ondertussen ook skikledij voor volwassenen aan en verzendt naar het buitenland. Een ski-jas voor 10 dagen huren kost zo'n 40 euro, voor kinderen tussen 20 en 30 euro. Verzending en retour zijn gratis boven een totaalbedrag van 45 euro.

'Dit wintersportseizoen is het seizoen van de waarheid. We willen 500 artikelen verhuren', aldus Os- sieur. 'Als alles goed verloopt gaan we in februari op zoek naar investeerders. Met die extra financiering kunnen we in de zomer ook outdoorkledij en -materiaal verhuren.'

Opvallend, Skili is het eerste skikledijverhuurbedrijf in Europa. Enkel in het Amerikaanse Colorado bestaat een gelijkaardige onderneming, Get Outfitted. 'We wilden alle drie heel graag ondernemen', zegt De Keyne. 'Als je ermee bezig bent, zie je overal mogelijkheden. De kansen liggen echt voor het grijpen. Skili is een gemakkelijk gat in de markt. Het is niet hyperinnovatief, maar de timing is perfect. Tien jaar geleden kon dit niet: e-commerce was nog niet ingeburgerd, snelle verzending was nog niet mogelijk en mensen wilden liever geen gedragen kledij gebruiken. Met de evolutie van het internet en de opkomst van de deeleconomie liggen de kaarten vandaag helemaal anders.'

Een beperkt budget of weinig ervaring zijn volgens de Skili-oprichters geen onoverkomelijke hindernissen. 'Je moet vooral je mond durven open te doen', zegt De Vos. 'We krijgen kantoren en coaching via de incubator Start it@KBC in Gent, zitten bij Bryo (Voka) en zijn naar Hogeschool Gent gestapt om enkele studenten te zoeken die konden helpen met ons marktonderzoek.' Is ondernemen gemakkelijk? 'Het is als lopen', zegt De Keyne. 'Iedereen kan het, maar het vraagt wel wat discipline om uit je vertrouwde luie zetel te komen.'

PROFIEL SKILI

Opgericht in 2013 door Lothar De Keyne (24), Max De Vos (25) en Maxime Ossieur (25).

Ze legden 10.000 euro spaargeld bij elkaar om skipakken aan te kopen en te verhuren via een onlineverhuursite

Vorige winter werden150 artikelen verhuurd. Het doel deze winter is 500 artikelen.

Skili sloot vorige zomer een contract met de reisorgani- saties Thomas Cook en Neckermann.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content